Minden évben felmerül a kérdés, hogy érdemes vagy sem egy saját webáruház, webshop indítása. Sokan, lehet éppen Te is azon gondolkozol, hogy mégis mi kell ahhoz, hogy el tudjon indulni a saját webshopod. Illetve a nagy kérdés 2022 októberében, valamint valószínű 2023-ban is ez lesz még mindig, hogy vajon megéri vagy sem? Most szeretném három szempont szerint összeszedni a webshop indítása, továbbá ezzel kapcsolatos pontokat. Egyrészt technikailag, másrészt piac / szegmens oldalról, harmadrészt anyagilag fogom főként a saját tapasztalataim, illetve tények alapján összegezni, ezt az amúgy nem kis témakört.
Webshop indítása előtti adatok és a “piac”.
Az interneten, világszinten körülbelül 26 millió webáruház található. Magyarországon körülbelül 18-20 ezer webshop üzemel, ebből körülbelül 2-4 ezer az, ami valóban nyereséges is lehet (most tekintsünk el a nyereség mértékétől). A kutatások alapján körülbelül 5 – 5,5 millió ember vásárol magyar webshopokból. Üzemeltetés szinten főként két csoportra lehet bontani a webshopokat. “Saját” kézben lévőkre, illetve a bérelt webshopokra. A bérelhető webáruház tekintetében a Shoprenter az egyik legkedveltebb webshop platform a maga 3-4 ezer tagjával, bizony meghatározó szerepet szakított magának. A nem bérelt, azaz nevezzük saját kézben / üzemeltetésben lévők közül a WordPress & WooCommerce az egyik legnépszerűbb. Webshop indítása előtt a fenti számok talán segítenek egy kicsit, nem elrettenteni akartalak, de nem árt tisztában lenni ezekkel is.
Webáruház termék, termékkategória, verseny és piac.
Egy webshop indítása esetében nagyon nagy kérdés, maga a termék. A webshopok kedvelt termékcsaládjai (nyilván a kereslet alapján) az elektronika, autóalkatrész, játékok, ruházat, ékszerek kategóriából kerülnek ki, így nem meglepő, hogy az ezekkel foglalkozó, ezeket forgalmazó shopok jelentős szeletet szakítanak ki a magyar webshopvilágból is. Ezek azok a kategóriák, ahol relatív nagy a verseny, a konkurensharc is (bár ez így egy kicsit csúnya megfogalmazás), ebbe a “harcba” beszállni, tényleg csak úgy érdemes, hogy ha az embernek van elég tőkéje, egy jól felépített vállalkozása, marketingterve, s nyilván egy gyors, stabil és megbízható webshopja.
Kisebb szeletet hasítanak ki a baba-mama, vagy egészség, lakberendezés kategóriákat forgalmazó webshopok, bár így is elmondható, hogy megvan a verseny, de nyilván kevesebb erőforrással is versenyben lehet maradni. Még eggyel “lentebb” lépve a horgászat, vadászat, sport kategóriákhoz érünk. Jóval kevesebb webshop mozog, él ezekben a termékkategóriákban.
A webshop indítása előtti aranyszabályként, a fentiek alapján elmondható, hogy minél erősebb sodrásba ugrunk bele annál nehezebb lesz megkapaszkodni. Épp ezért az egyedi webshop elképzelés / termék, vagy akár az, hogy egy kisebb piaci rést megcélzó webshop 2022-ben, s valószínű 2023-ban is versenyképesebb, életképesebb lehet, szinte szemmel látható. Természetesen a kisebb piaci rés, egyértelműen réteg-webshopot fog szülni. Kevesebb kereslet, kisebb vevőkört generál, így talán kevesebb a nyereség, viszont kisebb kiadással (marketing, üzemeltetés, egyéb) is tartható a verseny.
Tovább nehezíti a terepet a webshop indításakor, hogy mérlegelni kell a magyar emberek bizalmatlansági faktorát (bármilyen furán hangzik). Egy kezdő webshop esetében, ahol még vásárlások sem történtek, lényeges szempont, hogy az emberek elkezdjenek megbízni az adott online boltban. Persze erre vannak megoldások (egy későbbi cikkben). Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, nem kell meglepődni rajta ha nem, vagy nehezen indul be a bolt.
Webshop indítása és a csúnya anyagiak
Ha már biztos terv a webshop indítása, akkor is nagyon sok mindennel számolnod kell anyagilag. Sokan itt elkövetik a hibát, és a gondolkodás fonala megáll ott, hogy vannak termékek egy webshopban. Amennyiben (lásd fentebb) olyan piaci szegmensbe ugrottál bele ahol hatalmas a verseny, és ebbe bele sem gondoltál, vagy épp későn jössz rá, akkor bizony hamar el fogod érni a pénztárcád alját. Tehát először, még a webshop indítása előtt, tisztában kell lenned azzal, hogy meddig ér az a bizonyos takaró. Saját tapasztalataim alapján, többen szeretnének webshopot, mint azok akik ezt fenn is tudják tartani. Többször hallom, olvasom, hogy “Olcsón kellene megoldani”. Ez innentől két dolgot jelent, egyrészt nincs elegendő tartalék az erős induláshoz, másrészt a webshop már biztos, hogy nem kapja meg a megfelelő támogatást (sem human, sem rendszeroldalról).
Egy webshop indítása vonatkozásában mindenképpen kell tőke. Persze sokan mondják, írják, hogy nem kell pénz a webshophoz. Ez ebben a formában egyrészt click-bait, másrészt nem is igaz. Ezt el ne hidd.
Miből is tevődik össze a webáruház kezdeti kiadása?
Ki kell találni a webshop indítása előtt, hogy a webshop bérelt, vagy saját üzemeltetésű. Az utóbbi nem azt jelenti hogy nincs kiadás, csupán annyit, hogy havidíja nincs. Ha a bérelt megoldáson gondolkozol, akkor akár a Shoprenter, vagy másik hasonló szolgáltatás is szóba jöhet. Ebben az esetben számolj azzal, hogy havídijas lesz, ami akkor is megvan, ha nulla forint a bevételed, egy WooCommerce webáruházhoz képest talán rugalmatlanabb ( ezen lehet, hogy sokan vitatkoznának, én így látom ), kevesebb a fejlesztési potencia. Viszont több más platformmal, szolgáltatással könnyedén integrálható, nem feltétlen kell hozzá egy webdesigner, vagy fejlesztőcsapat. Ilyen lehet például a számlázóprogramok, árukereső, bankkártyás fizetési opciók. A bérelt webshop esetében a kinézet eléggé kötött. Persze lehet venni egyéb addonokat, modulokat, de azoknak is plusz költségük van.
A nem bérelt webáruház kategóriában is több megoldás lehetséges, jelen esetben a már említett WooCommerce-el foglalkoznák. Általános szabályként elmondható, hogy sokan kedvelik, hiszen megannyi plugin (bővítmény), külalak és funkció elérhető benne, plusz nem havidíjas. Itt a support maga a webdesigner (vagy csapata). A fejlesztéseket ők végzik, és valószínű, hogy hamarabb, rugalmasabban foglalkoznak veled.
Látható, hogy a webshop indítása előtt a technikai részt is át kell gondolni. Ha olyan funkciókra van szükséged melyekre egy bérelt webshop nem megfelelő, akkor mindenképp érdemes a Woo irányába elmozdulni,. Viszont az is igaz, hogy ha egy nem lesznek egyedi funkciók – tehát a webshop csak a “nagy általános” rendeltetésnek akar megfelelni, akkor akár a bérelt is jó lehet.
Célozzuk meg a Marketinget!
Tehát a konkrét webshop indítása előtt, még kicsit olvass vissza, azon a részen olvasgass ahol leírtam, hogy hol mekkora a verseny. Számolj azzal, hogy a marketing összeg egy erősebb szegmensben sokkal többe fog kerülni, de amúgy a gyengébb szegmens is elviheti akár kétszeresét a webáruház technikai felépítésére szánt összegnek. Itt talán érdemes megállni egy picit. Nagyon nagy kérdés, hogy mennyi időt szánsz a webshop marketingre, és hogy kivel vagy kikkel dolgoztatsz.
Ha relatív rövid időn belül szeretnél elérni sikereket, akkor érdemes egy jól ismert csapattal dolgoztatni, akiknek megfelelő képességük, képzettségük van arra, hogy betörj bármely piacra. Ha kisebb piacot célzol meg, ahol nincs akkora verseny, akkor érdemesebb úgymond nem ágyúval lőni galambra. Elegendő lehet ebben az esetben egy kisebb team, vagy akár egy freelancer marketinges is. Mindkét esetben fontos, hogy a befektetett összeg célbaérjen. Ne feledd el, hogy az elhibázott próbálkozások elvonják az erre vagy akár másra szánt összegeket (fejlesztések, készlet, stb)
A Marketingnek fontos részét képezi kis hazánkban az árúkereső platformok illetve a marketplacek megfelelő alkalmazása. Nem, nem a Facebook marketplace-ra gondolok. Hanem például az e-Mag marketplace-ra, ahol regisztrálhatod webshopod, majd ezt követően fel tudod tölteni a termékeidet is. Fél évig ingyen, utána egyre növekvő haszonkulccsal dolgozik az e-Mag, viszont egyértelmű a jelentősége, hiszen termékeid az egyik legnagyobb webshopon keresztül juthatnak el vevőidhez. A visszatérő vásárlók a webshopod lelkét képezheti.
Webshop indítása és a márka kapcsolata. A Brand még Trend?
Webshop indítása esetén nem feltétlen a Brand-dal kell kezdeni. Több webshop próbál nemcsak egy webshopot letenni az asztalra, hanem egyből egy Brand-et teremteni. Vajon tényleg kell ez? Egy Brandépítés bizony ismét egy nagyobb összeget fog elvonni a tőkéből. Itt már nem elég egyszerűen hirdetni, a Brandnek meg kell lennie minden aspektusának amiket el is kell juttatni az emberek elméjébe, hogy amikor bárhol is felbukkan a Te Branded azonnal össze tudják kötni azt a webshopoddal is. A Brand esetében nem elég egy szép logó, egy mottó, itt minden elemnek tükröznie kell téged és a vállalkozásod, aminek a virtuális eleme lesz a webshopod.
Visszakanyarodva a kérdéshez, miszerint tényleg kell-e neked a Brand. Az erősebb sodrásban mindenképp előnyt jelent ha a Brandépítésre elegendő összeget szánsz. Viszont kisebb versenyben ez már nem annyira számottevő lendület. Természetesen nem mondom, hogy felesleges, de nem feltétlen ez fog előrevinni.
Készleten van, vagy inkább Dropshipping? Logisztika szelleme.
Hatalmas kérdés a készletkezelés. Bármilyen fizikális termék esetében elmondható, hogy az bizony valahol raktározva van. Ha a raktározás egy általad bérelt, vagy tulajdonolt ingatlanban helyezkedik el akkor is vannak költségek (ezeket talán nem is kell leírni), de persze akkor is ha egy központi Dropshippinggel foglalkozó vállalkozás végzi a raktározást. Mindamellett a szállítás is egy hatalmas kérdés. Magad végzed a rendelések kezelését, csomagolást, szállítást, vagy inkább megbízol vele egy erre specializálódott céget. Az utóbbinak számos előnye van. Maga a logisztika rengeteg időt emészt fel, s minél nagyobb a vevőkör annál nehezebb követni a rendeléseket.
Egy cég, aki leveszi a vállunkról ezt a terhet, bizony aranyat érhet. A felszabaduló időt ráfordíthatjuk a fejlesztésekre, marketingre és az irányításra. A Dropshipping tehát nem egy rossz választás. A Webshippy Magyarországon is egy elismert szolgáltató ebben a témakörben. Érdemes tehát már az elején letisztázni magunkban, hogy egyrészt mit szeretnénk árulni, és mindezt hol fogjuk tárolni, milyen fizetési és kiszállítási módszerrel. Előre jelezném, hogy a Webshippy féle megoldás lényegesen olcsóbb! (Nem, nem szponzorált tartalom)
Végszóként
A fentiek fényében tehát látszik hogy valójában több csapásvonal van, viszont mindenképpen az határozza meg, hogy melyikre lépsz, hogy mennyi tőkével rendelkezel. Meggondolatlanság lenne pár százezer forinttal beleugrani egy olyan csapásvonalba ahol már az elején elvérzel. Pár pontban szedjük össze a fentieket, hogy mire is figyelj pontosan
Kevesebb, vagy szinte nulla tőke esetén
- Olyan termékkategóriát válassz, ahol kisebb a “sodrás”, így kevesebb pénzt von el a marketing.
- Ne akarj felvenni alkalmazottakat.
- Olyan vállalkozási formát indíts, mely minimális költségekkel rendelkezik.
- Érdemes olyan webshop indításban gondolkodni, ahol vagy nincs havidíj. Főleg úgy, hogy lehet még nem tudod, hogy a havidíjat folyamatosan ki tudod-e gazdálkodni.
- Egyelőre ne, vagy csak kicsiben gondolkozz, ha Brandépítésről van szó. Fordítsd ezt az összeget egyelőre a fejlesztésre, a termékekre, és a bizalomszerző marketingre.
- Amennyiben nem tudsz készletet tartani, érdemes a Dropshipping felé elindulni.
- Az Online fizetés a mindennapjaink része. A Barion egy kezdő vállalkozásnak ideális lehet.
- Mindenképpen kell egy online számlázóprogram. Érdemes a Billingo vagy a Számlázz.hu közül választani.
Tőkeerősebb vállalkozás esetén
- Tőkeerős vállalkozások képesek előbb “elbukni” a versenyben. Ne feledd el, ha te most szállsz be, a tőke nem mindig elegendő.
- Építs egy komoly marketingstratégiát, ne rövidtávú taktikákban gondolkozz!
- Tervezd meg, hogy miben vagy más mint a többiek. Ezt a webshopokdnak is tükröznie kell. Itt fontos, hogy kész terveid legyenek, hogy megfelelően tudj választani egy bér-webshop, vagy egy fix tulajdonú webshop “motor” között.
- Alkalmazottakra még így sem biztos, hogy szükség lesz. Nyilván ez függő attól, hogy például hogyan kezeled készleteid, vagy, hogy mekkora és milyen irányú a marketingterved.
- Gondolkozz Branden! Induló webshopként ki kell, hogy tűnj a webshopok fehérzajából. Sokat lendít egy jól átgondolt Brand, ami tükrözi az egész vállalkozásod lényegét.
- Próbálj lefedni minél több szállítási megoldást! (utánvétes, GLS, Foxpost, stb…). Ne feledd el, hogy sokan csak egy megoldást preferálnak a szállításban. Ha azt nem találják, képesek a megrendelés véglegesítése előtt bezárni a webshopot.
- Ha saját készleten gondolkozol, még mindig elindulhatsz a Dropshipping felé. Ne feledd el, hogy pl a Webshippy akár raktározást is vállal, sőt (!) a termékeid így az ő katalógusukba is bekerül.
- Mindenképpen kell egy online számlázóprogram. Érdemes a Billingo vagy a Számlázz.hu közül választani.
Ha úgy gondolod, hogy segítségre lenne szükséged, akkor keress bizalommal.
Nagyon köszönöm, hogy elolvastad ezt a cikket!