Mi az a SEO? Laikusoknak egyértelműen.

A SEO (Search Engine Optimization) avagy a keresőoptimalizálás egy olyan terület a weboldal készítésben mely a laikusok számára vagy teljesen érthetetlen, vagy csak részben érthető. Ebben a cikkben szeretném pofonegyszerűen elmagyarázni hogy mi is ez, miért kell a SEO neked és weboldaladnak, webshopodnak.

SEO, keresőoptimalizálás.

A világhálón több millió weboldal, webshop található, amikor egy terméket, vagy egy szolgáltatást vagy esetleg egy kérdést teszel fel például a Googlenak, akkor az algoritmusok a kérdésedre a legrelevánsabb válaszokat szeretné megmutatni. Gondold el mekkora meló ez. Kikeresni megannyi webhely között azt a párat ami a legjobb. A SEO egy rövidítés. Search Engine Optimization, azaz keresőmotor optimalizálás, vagy ha úgy ismertebb keresőoptimalizálás.

A SEO (keresőoptimalizálás) célja és lényege, hogy amikor elindul egy keresés akkor azok a weboldalak, webshopok melyek a legjobban vannak optimalizálva a keresett szavakra, kifejezésekre a keresőóriás a legrelevánsabbnak ítélje meg, ezért azt a találati listában előrébb hozza. Te is tudod, hogy több oldalnyi találatot jelenít meg pl a Google. De azt is biztos tudod, hogy általában az első pár, maximum az első 4 oldalt nézed végig. Utána máshogy próbálsz keresni.

Az első találati oldalon való megjelenésért hatalmas “SEO harcok” folynak. Ide, tehát a “legkirályabb” helyekre organikusan és fizetett hirdetésen keresztül is el tudsz jutni. A fizetett hirdetés esetében meg kell említenem, hogy olyan mint egy meglökött vasgolyó. Nagyon sebesen el tud indulni, viszont hamar lassulni kezd, és méggyorsabban megáll. Ebben az esetben a SEO nem egészen releváns, mert fizetünk a helyekért. Tehát ahhoz, hogy permanensen az első oldal első helyein legyen weboldalad, a verseny erősségétől függően folyamatosan költeni kell rá.

Organikus elérések, megjelenések a SEO-ban

Az organikus elérésnek pedig azt nevezzük, mikor például olyan jól van keresőoptimalizálva a weboldal, hogy a keresőóriás azonnal előrehozza a találati listában. A SEO az organikus megtalálhatóságban nagyon nagy szerepet játszik. A keresőoptimalizálás lényege tehát az, hogy organikus találatok között a weboldalad egyre jobb és jobb helyezést érjen el. Bizony. Ez fejleszthető. Az organikus elérés lassan fog elindulni, viszont nagyon hosszan tarthat ha ügyesen kezeljük, és folyamatosan szinten tartjuk, fejlesztjük.

Az, hogy organikusan ki a jobb egy “pontozásos mérkőzés” alapján dönti el a kereső. A keresőóriás minden weboldalt (ami részt vesz ebben a versenyben) pontoz, ez nem egy egyszerű pontozási forma, de ebben a cikkben erre most nem is térnék ki. A lényeg az, hogy megannyi keresőoptimalizálási szempont alapján értékel egy-egy weboldalt vagy webshopot.

Hogyan javítsunk az organikus eléréseinken.

Én azt vallom, hogy nem tudjuk egyetlen oldalról megközelíteni a problémát. A Keresőoptimalizálás a pontozásos rendszer okán többrétű, mint ahogy fentebb írtam több szempont alapján kapunk pozitív vagy negatív pontokat. Nézzük is meg az alapvető és fontos szekcióit.

Gyorsítsunk weboldalunkon.

Az egyik pont a weboldal gyorsasága. A weboldal gyorsasága nem csak marketing, hanem SEO szempontból is hihetetlen lényeges. Több okból lehet lassú egy weboldal. Az első a webtárhely és a weboldal korrelációja. Ha alapvetően lassú a tárhelyszolgáltató által adott webtárhely a weboldalunk is lassú lesz. Ha a szolgáltatónak egyébként jó webtárhelyei vannak, de a weboldal funkcióihoz, méretéhez képest rosszul választottunk csomagot, szintén lassú lesz a weboldal.

Másik ok (és talán ez a leggyakoribb) óriási felbontású és fájlméretű képeket használunk. A túl nagy felbontású képeknek egyrészt nincs semmi értelme a webes megjelenésben, másrészt a betöltődés iszonyú lassú lesz.

Harmadrészt ha megannyi felesleges kódsorunk van. Ez azt jelenti, hogy sok olyan funkciót úgy kódoltak le, hogy megannyi ismétlődést, vagy felesleges sort vittek bele. Ha WordPress alapú a weboldalunk, akkor ugyanezt eredményezheti ha sok-sok bővítményt alkalmazunk.

Használjunk kulcsszavakat, kifejezéseket.

Kezdjük ott, hogy mik a kulcsszavak. Minden vállalkozást, projektet, de akár blogot is le lehet írni pár szóval, esetleg 2-3 szavas kifejezéssel. Például ha villanyszerelő vagy akkor ezek lehetnek: Villanyszerelés, Elektromos hálózat fejlesztés, Villanyászati munkák, pesti villanyszerelő. Ezek egyben a vállalkozásaid kulcsszavai, kifejezései is. A weboldaladnak ezen kulcsok köré kell hogy épüljön, a kulcsszavaink és kifejezéseink megfelelő alkalmazása a weboldalon bizony a keresőoptimalizálás egyik sarkalatos pontja.

Mint fentebb is írtam ezeket a szavakat keresi a keresőóriás algoritmusainak egy része. A SEO szempontok alapján a legrelevánsabb jelenik meg. Tehát ha én így keresek a Googleban: “pesti villanyszerelőt keresek lakás villanyszerelési munkáihoz.”, akkor a Google a megnézi az összes weboldalt ami releváns és kidobja válaszként azokat, ahol ezek a szavak elegendő mennyiségben és jó kontextusban jelennek meg. Tehát a webhelyed teljes tartalmát naplózza, pontozza. Ha látja, hogy ezen szavakra ideális a kulcsszavak száma, valamint azt, hogy a weboldalad tartalma, mondandója tényleg erre épül, akkor egyre előkelőbb helyre fog sorolni. Ez egyúttal azt is jelenti hogy jól halad a weboldal keresőoptimalizálása.

Egy cikk, vagy oldal keresőoptimalizálása közben lényeges a cím és az adott oldal vagy cikk URL-je. Mindkettőnek tartalmaznia kell a kulcsszavakat. Tehát egy példa.
A Cím: A villanyszerelés legfontosabb munkaállomásai.
A cím URL-je: https://ateoldalad.hu/a-villanyszereles-legfontosabb-munkaallomasai/
Ebben a cikkben a főbb kulcsszó a villanyszerelés. Látható hogy a cím és az URL is tartalmazza. Ez egy alapvető dolog ha szöveget akarunk SEO-zni. Ennek a cikknek minden bekezdésében érdemes a kulcsszót használni, ragozással, anélkül, kifejezéssel együtt.

A Google segít neked

A Google nem szőrösszívű és bármilyen fura de segít neked a SEO kérdésekben. Látogass el erre az oldalra PageSpeed Insights. Írd be az URL-ed címét és indítsd el az elemzést. (ingyenes nyugi). Amint lefut az elemzés megkapod a “végeredményt”.

A Google segít a keresőoptimalizálásban is.

Négy fő pontban elemezte ki jelenleg az én weboldalam. Majdnem minden 100%-ban áll asztali nézetben. Mobil esetében is hasonlóan kell kinézni. (Mobilnál a legnagyobb kihívás a Teljesítmény, főleg a médiatartalmak méretezése okán). Ha azt látod hogy valamelyik pont nagyon kevés 80 alatt van akkor azon változtatni kell, kattints arra a “pontra” ami alacsony, és legörget egy részletes elemzéshez. Itt meg tudod nézni, el tudod olvasni, hogy min kell javítanod. Használd ügyesen 🙂

SEO és a metaleírás

Mi is a “meta leírás”. Tulajdonképpen egy olyan része az adott tartalomnak (cikknek, oldalnak, képnek, stb…) mely nem lesz nyilvános. Ez a leírás a keresőrobotoknak, a keresőóriásnak szól. Ezeket a Meta leírásokat jeleníti meg például a Google a találati listákban.

SEO, avagy a keresőoptimalizálás fontos a weboldal készítés közben is.

CMS rendszerek és egyedi például HTML5 alapú weboldalak esetében is meg lehet (meg is kell, a keresőoptimalizálás miatt) adni a meta adatokat. Sokan azért is felejtik el, mert nem tudják, hogy ezek vannak, és azt pláne, hogy foglalkozni is kell velük.

Oké. De honnan tudjam, hogy mik a releváns kulcsszavak, kifejezések?

Laikusként a legegyszerűbb ha magát a Google-t használod. Csapd fel a keresőt, és írj be egy kérdést ami felmerülhet a vállalkozásoddal kapcsolatban. Maradjunk a villanyszerelésnél. Írd be ezt: Milyen a jó villanyszerelő?

Láthatod hogy a kérdésre érkezik találat. Nem is kevés. Jelen esetben 486000 találat. Az azért nem kevés, viszont nem több millió (van ilyen is). Érdemes erre a kulcsszóra építeni. Ha olyan kulcsszóra akarunk erősíteni, melyen nagy a verseny, akkor jobb ha ehhez a kulcsszóhoz kifejezést párosítunk. Mint fentebb írtam a kifejezés 2-3 szóból áll. A keresőoptimalizálásban fontos szerepe van a stratégiának, taktikának is. Úgy is erősíteni lehet hogy több bejegyzést is írunk ami tartalmazza az erősíteni kívánt kulcsszót, de kifejezés alakban.

Nah akkor szedjük csokorba a SEO pontokat.

  1. A SEO maga a keresőoptimalizálás
  2. Minden keresőóriás pontozza a weboldalakat.
  3. A Keresőoptimalizálásra szükséged van, ha szeretnéd, hogy vállalkozásod jobb helyen jelenjen meg a találati listában.
  4. Több szempont alapján kapunk negatív vagy pozitív pontokat. Melyek után előrébb vagy hátrább kerülünk a rangsorban.
  5. Tudatosan építsük be a fontosabb kulcsszavakat, kifejezéseket weboldalunkba.
  6. Mindenhol alkalmazzunk Meta adatokat, leírásokat.
  7. Már a weboldal készítés stádiumában keressük a releváns kulcsszavakat.

Tetszett amit olvastál?

Mehet a Facebookra.
Csiripeld el Twitteren
Mehet a Linkdin-re
Tűzd ki Pinterest-re

Tartalom

Mi az a SEO? Laikusoknak egyértelműen.

További cikkek

Vereczkei Attila

Vereczkei Attila

Szia! Szabadúszó webdesigner vagyok. Keress bizalommal weboldal készítés, webshop készítés megbízásokkal kapcsolatban.