Elindult a 2023-as év is. Sokat gondolkoztam, hogy miként is lehetne megfogalmazni azt, hogy miért is annyi amennyi a weboldal készítés ára. Nagyon nem egyszerű a dolog, van aki 100 ezerért, és van aki 200 ezerért készíti el ugyanazt a weboldalt. Még mindig nagy a differencia az árak között. Sokszor kapom én is azt a kérdést, hogy ez miért ennyi? Miért nem lehet kevesebb. Idén én speciál már a részletfizetést is elfogadom, persze szerződéses keretek között.
Jó szakember és szakember.
Direkt nem azt írtam, hogy rossz szakember, mert nem szeretnék senkit sem degradálni, vagy sértően nyilatkozni bárkiről. Tény, hogy ez a online világ ezen szegmense virágkorát éli. Könnyű csatlakozni vállalkozóként és megannyi lehetőség van, hogy az ember tanuljon és fejlessze a tudását. Ezért nagyon vonzó vállalkozási forma. Gondold csak el. Résztveszel egy kurzuson, tanfolyamon, kifizetsz 300-500 ezer forint közötti összeget, megkapod az alapjait “ennek az egésznek”, s azonnal nyithatsz egy egyéni vállalkozást. Ami szintén napok alatt meg is van. Ráadásul szakképesítéshez nem kötött, így ez sem gátol senkit.
Itt is nehéz a kérdésre a válasz. A weboldal készítés ára már akkor kialakul az emberben amikor megalapítja a kis vállalkozását. Ekkor még nem “jó szakember”, csak mondjuk szakember. Nyilván teljesen egyértelmű, hogy neki is kellenek az ügyfelek, hiszen azért végezte el a tanfolyamokat, hogy ebből pénzt keressen, viszont a vállalkozás elején semmilyen portfólióval, referenciával nem bír az adott friss szaki. Pedig a referencia bizony fontos momentum. A hiba ekkor jön (szerintem). Bármilyen fura, kelleni fog ingyen meló. Referenciáért cserébe akár 5-7 weboldalt is el kellene készíteni. Törekedve arra, hogy minél változatosabb legyen a megbízás.
Ennek több oka is van.
Egyrészt megismeri a vállalkozó az ügyfeleket, azok mentalitását, másrészt az ügyfelek kívánságának teljesítése közben bizonyíthatja magának, a világnak, vagy éppen kis hazánknak, hogy bizony ő “vágja a témát”. Plusz, így ki tudja magában alakítani, hogy kikből is lesz a célközönsége. Nem mindenki tud elvállalni egy óriás-projektet, nem mindenki akar webshopokat készíteni, ezek is befolyásolják, hogy az adott webdesigner merre fog haladni a vállalkozásában.
Magam is így kezdtem ezelőtt nagyon sok évvel. A vállalkozásom immár 7. üzleti évét tapossa, és plusz 8-9 év tapasztalatom van weboldalépítésben. Kezdve a HTML alapú oldalaktól, áthaladva a Fusionon és elérkezve a ma is népszerű WordPressig. Tehát a hiba ott van, hogy a friss vállalkozó bizony a befektetett, elköltött pénzt pillanatok alatt vissza akarja keresni. Ezért vagy túlárazza magát – úgymond a semmire – vagy alulárazza magát, de cserébe 10 megbízást is elvállal, hogy befolyón az összeg.
A túlárazás egyenes út a magas követelmények, elvárások felé, ami veszélyes egy friss szakira, és vállalkozásra. Persze nem azt mondom, hogy ne legyen minőségi az adott munka, sőt! De azért lássuk be ha magas a kifizetendő összeg akkor bizony az ügyfél nagyon fel fogja tolni (és tök jogosan) azt a bizonyos lécet. Mindezt úgy, hogy a vállalkozó még maga sem tudja hogy képes lesz-e megugrani azt. Az alulárazás hozománya a túlmunka, és abban való végtelen “elveszés”. Csúszni fog a határidőkkel, kapkod, nem hozza azt a szintet amit kellene. Mindkét esetben a minőség kárára megy a dolog. Valamint arra hogy a weboldal készítés ára nem lesz arányos a nyújtott szolgáltatással.
Mikor egy megbízó keresgél a neten akkor bizony sokszor ezen friss vállalkozásokba akad bele. A fenti két példával. Vagy túl olcsó, vagy túl drága.
De mi van azzal aki már évek óta weboldalakat készít?
Igen, ők / mi vagyunk a másik oldal. Itt a leendő ügyfél / megbízó szintén nem érti, hogy mitől ennyi a weboldal készítés ára. Miközben megannyi szaki tök más árban dolgozik. Nagyon nehéz cipőben vannak a veteránok. Látszik hogy a szakma belépési határa igen kicsi, csekély, látszik, hogy a friss vállalkozók nem egy átgondolt stratégia (nem taktika, stratégia) mentén építik fel magukat, és szereznek mégtöbb tudást. Elárasztódik (szép magyar szó lett) a piac, lassan nagyobb a kínálat mint a kereslet, ami persze új versenyhelyzeteket is generál. Persze azért nyilván ez egy erős túlzás, hiszen rengetegen szeretnének új weboldalt, webshopot, de a belépők mértéke elég gyorsan növekszik.
A veteránnak két lehetősége van. Egyik, hogy enged a versenynek, és differenciálja a helyzetnek megfelelően az árait. A másik hogy nem enged, hiszen ő akár tizen éveket is beleölt a tudás megszerzésébe, és nyilván nem akarja levinni a fókuszt a szakértelem és a minőség fontosságáról. Így a weboldal készítés ára a veterán szaki esetében leginkább magas marad. Ritkán látni olyat, hogy a piaci átlag alá szaladna egy jó szakember.
A tudás mindig pénz. A tudás elhozza magával hogy a jó szaki azonnal átlátja az adott weboldalt, az ügyfél igényeit, és úgymond tudja, hogy mihez és mikor, miként kell nyúlnia. Ő már nem próbálkozik, ő valóban vállalkozik. A hibázás lehetősége szinte nulla. Persze ennek a hosszú évek alatt felszedett szakértelemnek van egy oldala, ami részben jó részben rossz. Ez az idő. Legyen egy már kész weboldal, ahol az ügyfél új funkciót, vagy aloldalt szeretne. A vállalkozó elkészíti azt, szinte “seperc alatt”. Majd a számlát picit erősebbnek érzi az ügyfél. Jön a kérdés. ” Ez miért lett ennyi? hiszen alig dolgoztál vele! “.
Egy példa…
Ez picit olyan mint egy másik szakma szakija. Kihívunk egy vízvezeték szerelőt, mert a főcsap (ha van ilyen) csepeg. Kijön 20 perc alatt kicseréli a csapot, ami például 4000 forint volt, majd mikor végez közli, hogy 18 ezer lesz. Mindösszesen 20 perc volt. De érdekes módon az emberek nagyon kevés százaléka “áll bele” a szerelőbe, hogy miért ennyi (maximum csak gondolatban). Itt nem kérdés, a szakértelmet kell megfizetni. Ugyanígy van ám ez a webes szaki esetében is. A jó szakember a minőséget is hozza magával, ami bizony nem lesz olcsó minden esetben.
A weboldal készítés ára és az ügyfél akarata.
A fentiek talán tükrözik a szegmens dinamikus bővülését, az elárazások okának egy részét. Én úgy gondolom, hogy van egy másik oldal, amit ügyfél szemszögből kell megközelíteni. Nagyon-nagyon sok olyan ügyfelem van / volt / lesz, aki a kezdeti szakaszban nem egészen tudja, hogy mit is szeretne pontosan. Ez amúgy egy teljesen érthető dolog, a megbízó nincs egészen tudatában, hogy egy-egy weboldal mire is lehet képes. A szakkifejezésekkel pedig egyáltalán nincs, vagy részben van képben. Nem is kell, egy jó szakember ilyenkor nem kihasználja a helyzetet hanem próbál segíteni. Gyakori a “Az a SEO nekem nem kell, az a lényeg, hogy első helyen legyek a Google-ban”, vagy a “Olyat szeretnék mint az EMag, de nem annyiért”.
Hasonló mondatok hallatán egy veterán, tudja, hogy az a fer, ha még az elején fixálják mi fog történni a közös munka során, annak mennyi lesz a várható költsége, és persze az összefüggéseket sem árt elmagyarázni. A friss webes vállalkozás, még nem teljesen tanulta meg, hogy ez bizony egy veszélyes helyzet is lehet. Ha nem tisztázzák a dolgokat előre, akkor kellemetlen kérdések elé állítja magát és az ügyfelet is.
Itt nem él a vízvezeték szerelői példa. Az emberek a fizikai szakmáknál azért tudják nagyjából, hogy mi is a lehetőség. De ez a fránya internetes dolog nem mindig jön át. Viszont ha már körvonalazódik a külalak, a funkciók, akkor teljesen érthető módon beindul a fantázia, s a megrendelő szárnyra kap. Új ötletek, új momentumok, melyeket lehetőleg gyorsan meg kell valósítani. A weboldal készítés ára ekkor hirtelen megváltozik / megváltozhat. A fer, minden esetben az, ha tájékoztatjuk az ügyfelet, a módosítások, új és eddig meg nem beszélt funkciók élesítésének díjáról. Akár lehet egy kiegészítő szerződés is.
Minden drágul. Még a weboldal készítés ára is.
Az elmúlt években sajnos minden drágul, élelmiszer, üzemanyag, a közüzemi számlák is emelkedhetnek. Ezzel együtt minden egyes szolgáltatás jelentős áremelésen esett át. Tudom, hogy ez sovány vigasz, de tényleg így van. Talán ezen a fronton emelkedés, ezzel együtt a weboldal készítés ára mégsem nőtt oly mértékben mint más területen, de az infláció érezhető, és létező.
Az emelkedés talán visszafogottabb, de az árakra, árképzésre gyakorolt hatása végeredményében mégiscsak az ügyfél pénztárcájában jelentkezik. Ezt sajnos szépíteni sem nagyon lehet. Persze itt alkalmazhatóak kedvezmények, melyekkel tompítani lehet a weboldal végleges árát, de itt is tudni kell, hogy mikor mit és mennyi ideig alkalmazunk, mint vállalkozók.
Viszont ebbe az egész infláció témakörbe nem ugranánk bele mélyebben, mert egyfelől nem vagyok pénzügyi elemző, másfelől mindenkinek más és más a véleménye, meglátása. Inkább csak egy széljegyzetként érdemes megjegyezni, hogy ez az elem sem elhanyagolható, az árak alakulásában.
Változni fog? Vagy ez egy neverending sztori?
Ha megnézzük hogy 2019-ben átlag 27 ezer olyan vállalkozás volt ami marketing, weboldal – webshop készítéssel, tevékenységgel foglalkozik, s azt hogy ez a szám 2022-ben átlag 33 ezerre nőtte magát, akkor elmondható hogy bizony megannyi az új érkező. A tendencia alapján növekedni fog ez a vállalkozási szegmens, ahogy látszik az árazás továbbra is kaotikus marad. Hatalmas a zaj, mint körülbelül egy piacon. Ezen a zajon keresztül kell meghallania az ügyfélnek azt az egyet, akivel együtt tud dolgozni.
A weboldal készítés ára 2023-ban átlagosan emelkedik, emelkedni fog és az előző két évhez képest talán jobban is. Visszaesésre nem, talán elegendő és megfelelő kedvezményekre lehet számtani neked, mint ügyfélnek. Érdemes átgondolni, hogy mit is szeretnél kihozni a leendő weboldaladból. Ezzel tudsz a munkaórákon redukálni, s persze így a végösszegen is. Tanácsolnám, hogy a kisebb weboldal igényekhez, keress kezdő vállalkozásokat, akik úgymond “gyakorolhatnak” és referenciát is kapnak az oldalad elkészítése közben. Persze lehet honorálni, lehet egy kicsit favorizálni az ismerősök előtt az adott webes szakit. De csak akkor ha valóban azt adja, azt kapod amit szerettél volna.
Az igazság az, hogy alkudozni nem feltétlen éri meg. Egy veterán egyrészt nem nagyon fog engedni, hiszen pontosan tisztában van azzal mit és miért ad annyiért amennyiért, másrészt ezzel lehúzod (legalábbis azt sugallod) a tudását. A kezdő vállalkozó akár bele is ugorhat egy-egy ilyen alkudozásba, de mint fentebb írtam, ez rámehet a minőségre is.
A forma és az összefoglalás
A fentiekben talán látszik, hogy a szabadúszó webdesignerek csoportját érintő árképzési dilemmákat beszéltük taglaltuk. Egyértelmű, hogy szabadúszó és szabadúszó között is óriási a különbség.
Picit összeszedve.
- A kezdő vállalkozás nem tudja magát megfelelően bepozícionálni,
- Megannyi új vállalkozás indul az alacsony követelmények, és belépési szint okán,
- A jelenlegi inflációs változások is sokat dobnak az árakon,
- Egy olyan verseny van, melynek nem minden részvevője tudja megfelelő mértékben követni az “eseményeket”,
- Az ügyfél által kért munka rugalmasan változik, melynek következtében az ár is csúszni fog.
Végeredményében elmondható, hogy ma kis hazánkban egy népszerű vállalkozási forma a weboldal tervezés, webdesign, de nincs megfelelő koordinációja, minimálisak az induló és a működési követelmények, emellett nagyon nagy a zaj a megannyi reklámtól, s talán a dezinformáció mértéke is magasabb, mint más szakmák esetében. Ezek hatása mellett nehéz kiszűrni a megfelelő szakembert, aki Ár/Érték arányban valóban megfelelő.
Neked, mint leendő megrendelő meg kell keresned azt a megoldást ami a legmegfelelőbb a kívánt weboldal, webshop elkészítéséhez. Ha egy pici bemutatkozó oldalt szeretnél akkor akár lehet kezdő is, vagy profi veterán is, de bőven elegendő egy szabadúszó. Ha nagyon nagy a projekt, akkor több árajánlatot is kérj akár nagyobb teamektől. Ebben az esetben nagyobb összeggel kell számolni.
Egy biztos, az árak alapját a tudásnak, a szakértelemnek kellene képeznie. Ezt kell megfizetni, s azt, hogy az oldalad pont olyan amilyenre vágytál, amivel magadnak új ügyfeleket szerzel, amivel új diákokat, esetleg termékeket adsz el. Ez egy beruházás. Nem a webes szakiba beruházás, hanem magadba és a saját vállalkozásodba. Ha minőségből engedsz, akkor az téged is el fog kísérni és meg fogja határozni a jövődet is. Neked is vannak versenytársaid, ha jobb akarsz lenni tőlük, akkor ne engedj lentebb. Viszont ne feledd, hogy ennek, ma, itthon Magyarországon és 2023-ban bizony ennyi az ára.
Remélem egy kicsit segítettem, de bárhogy is legyen, én kívánok nagyon sok sikert a weboldaladhoz, shopodhoz. Ha kérdésed lenne, keress bizalommal.