Egy weboldal tartalma, nem csak abból áll, hogy kiirkálunk szerintünk releváns szöveget, kiteszünk egy pár képet, és vagány lesz a dizájn. Éppen ezért sokan, – lehet hogy pont Te is – nem foglalkoznak eleget a weboldal tartalmával. Persze itt lehetne mondani, hogy nincs erre idő, vagy éppen ez csak egy sima bemutatkozó oldal és nem is kell ennyit vesződni vele. De mégis… ha már megjelensz a netes világban, cégeddel, vállalkozásoddal, akkor ne feledd el, hogy a weboldal kialakításáról, és persze annak minden egyes tartalmi eleméről fognak első kézből megítélni téged. De vajon mégis mit értünk weboldal tartalma alatt, hogyan lehet ezt jól csinálni? Ebben a cikkben nem csak ezt, hanem a webshop tartalmi szerkezetéről elemeiről is beszélni fogunk. Nézzük is…
Weboldal tartalma.
Mindenképpen úgy szeretném ezt a cikket, hogy laikusok számára is érthető legyen, hiszen főleg nekik írom. Ezért megpróbálok mindent a lehető legegyszerűbben leírni, kevés szakzsargon alkalmazásával. Elmondani mi lehet a rossz és mi lehet a jó megoldás.
Úgy lehetne megfogalmazni a weboldal tartalmát, hogy van egy külső tartalmi szerkezet és egy belső, más számára nem feltétlen látható tartalmi szekció. Picit olyan mint egy ház, kívülről is megítéli az ember, s akkor is amikor belép. Ha roskad a házikó, akkor általában be se megy az ember. Ha kívülről egy palota, akkor nem kizárt hogy bemegy, de ha belül penészes, levakart tapétát talál, akkor azonnal kitolat.
A weboldal tartalma pont ilyen. A látogatók felé megkapónak kell lennie, már első látásra. Ez fontos a főoldalad, mert ha az tetszik, akkor jobban elkezd körbenézni az oldalon, megtekintheti a többi tartalmat is és minden tartalom azt a célt szolgálja, hogy látogatóból ügyfél / vásárló legyen. A képek, médiák megjelenítés, a színek, a betűtípusok, a szövegezés, az átláthatóság, olvashatóság, a kezelhetőség valójában mind-mind a weboldal tartalom szerves részét képezik. Mindig kapcsolódnak ahhoz, hogy a látogatót az oldalon tartsd, bemutasd magad, vállalkozásod, céged, és meggyőzd, hogy Te vagy akit keres.
Nem magadnak készíted a weboldal tartalmát (sem).
“Nekem tetszik”. Persze, az szuper ha neked is tetszik a weboldal, és annak tartalma, de vajon látogatói szemmel ítéled meg? Naná, hogy nem! Egy laikus, vagy akár a webdesigner is másképp ítélik meg a Te oldalad. Én nem értek a falazáshoz, nem vagyok ács, vagy kozmetikus… Így teljesen laikusként tekintek a weboldalad tartalmára. Ha például annyi szakkifejezést teszel egy-egy weboldalra, amennyit az elbír – pl hogy ezzel is jelezd, hogy Te bizony nagyon értesz hozzá – az sokszor visszájára fordul, megbosszulja magát. Egy egyszerű példa:
Szia! Freelancer Webdesigner vagyok. CMS alapú webhelyeket tervezek, melyek kiváló nexusban állnak a User Experience / User Interface alaptéziseivel. Harmonikus Flat színeket alkalmazok, kedvelem a Triadic, Compound color schemeket. …
– vagy –
Szia! Szabadúszó webdesigner vagyok. Elkészítem teljesen egyedi weboldalad, webshopod, mindezt úgy, hogy későbbiekben magad is kezelni tudd azt. Egységes, stabil, színekkel dolgozom, mely kellemes, bizalomgerjesztő a szemnek.
A kettő közül melyik lenne érthetőbb a weboldal tartalma szempontjából? Nos? A cikket is úgy kezdtem, hogy nem lesz tele szakzsargonnal… (mondjuk a példa kedvéért éppen volt benne). A mai világban érthetően, átláthatóan kell kommunikálni. Ne feledd a leendő ügyfeleid nem most estek ki egy 3 napos szakmai fórumról. És ez csak egy példa. Én, mint webdesigner pont ezért látom sokszor jobban, hogy mi az ami “nem világos”, vagy “nem odavaló”, mert más-más szakágakban laikusként tekintek a honlapodra, a weboldal tartalmára is.
Képi, média megjelenítések, mint a weboldal tartalma
A képi megjelenítések nem csak a weboldal tartalma szempontjából lehetnek kritikusak, de bizony a sebességére is kihatnak. Ha van egy talicskád, beleteszel egy 5kg-os cementes zsákot, az még okés, elbírod. De ha egy 100kg-os zsákot teszel bele? (ilyen kiszerelés lehet hogy nincs, de példának jó) Lelassulsz, elfáradsz, kifogy az erőd egy idő után. A Weboldalad is ugyanez. Minél több ilyen brutális méretű fájl jelenítesz meg, mint weboldal tartalmi elem, az szépen lassan felemészti a teljesítményt.
Az ily módon belassult weboldalról relatív hamar szublimálnak a látogatók. Ne szúrj ki magaddal. A videómegjelenítés szintén ugyanez. Sok-sok videó is ugyanúgy fel tudja emészteni a weboldalad sebességét.
A képek esetében persze érdemes figyelni arra hogy egységet alakíts ki. Legyen pl egy egységes háttér, amit szinte minden kép esetén tudsz alkalmazni. Ez nem csak egyfajta hóbort, vagy standardizálás, hanem ha későbbiekben bárhol megjelennek a képeid (gondolok itt Face-re, Instára, bármilyen social platformra, de akár hirdetésekre is) egy idő után képesek lesznek az emberek összekapcsolni veled, így az oldaladdal is.
Olvashatóság, betűtípusok.
Megannyi betűtípust lehet találni a neten, nagyon sokat szabadon fel tudsz használni, és ma már nem ördöglakat beilleszteni a weboldalad tartalmába. Viszont még mindig igaz, hogy a letöltött, vagy egyéb felhasznált betűtípusok is képesek lassítani a weboldaladon. S ez, csak az egyik dolog. A másik, hogy ha nagyon kicsi a szövegezés, akkor nehezebben lehet olvasni, illetve akkor is, ha nagyon egyedi “olvasástól, szemünktől idegen” az adott betűtípus. Koncentrálj az egyszerűbb kerek betűtípusokra. A kedvelt típusok általában nem a talpas betűtípusok. Tehát a weboldal tartalma szempontjából fontos az olvashatóság. Tarts mindenképp ahhoz magad, hogy minden szegmense az oldaladnak érthető, információhordozó és olvasható legyen.
Főoldal, aloldalak tartalma
A főoldal meghatározó és fontos része a weboldal tartalmának. Sokszor ezt látják először az emberek (vagy egy landoló oldalt, de erről később). Az első amit látniuk kell, hogy mivel is foglalkozol, mit adsz el. Ne a rólam szekcióval kezd, vagy felesleges információkkal! Pár szóban, rövid mondatban írd le, hogy mivel foglalkozol. A kezdő kép alatt természetesen már be lehet mutatni a vállalkozásod, céged részletesebb tevékenységeit, de itt se feledd el, hogy maradj érthető, olvasható.
A weboldal tartalma szempontjából nem csak a főoldal létezik. Lehet akár egy szolgáltatás menüpont, rólam, kapcsolat, stb… Ezeknek az aloldalaknak egyrészt követniük kell a főoldalad külalaki kiépítését, másrészt ugyanúgy tartanod kell az érthetőséget. Természetesen egy szolgáltatások menü alatt lesz olyan eset, amikor kénytelen vagy beilleszteni egy-egy szakszót, de ezt tedd úgy, hogy zárójelben jegyezd meg hogy ez mi is.
A Főoldalad, aloldalaid ne kérdéseket hagyjanak az emberben, hanem válaszokat adjanak. Ha több kérdést hagysz a látogatóban, mint amennyivel érkezett, akkor valószínű, hogy nem téged fog választani.
Nagyon kedvelt az interaktív weboldal tartalmi elemek. Olyan weboldal elemek pl, ami becsúszik jobbról, balról, megjelenik a semmiből, “bepörög a képernyődre”, stb… nyilván lehetnek szépek ezek a megoldások, de sok nem kell belőle, vagy ha lehet inkább nem is kell. Van akit ez kifejezetten idegesít, van olyan aki gyorsabban teker lefelé a weboldaladon, mintsem megjelenjen egy ilyen becsúszó elem. S természetesen ezek is emészthetnek a sebességből.
Webshop tartalma
A Webshop tartalma résznél fontos megjegyezni, hogy a fentieket, tehát amiket leírtam a weboldal tartalma részben itt is tartani kell. A webshop tartalma természetesen a termékrésszel egészül ki. Itt is sokan vannak úgy, hogy nem fektetnek akkora hangsúlyt a termékek szövegezésére, részleteire, adataira.
Ez alapvetően egy rossz hozzáállás. Egy jó termékleírás nem csak keresőóriások szemében fontos, hanem azért is, mert mint fentebb is írtam ne kérdéseket, hanem válaszokat adj a látogatóknak, leendő vásárlóknak. Ha egy termék megjelenítése, tartalma minden aspektusában kielégítő az érdeklődőnek, akkor nagyobb esélyed van arra, hogy belőle is vásárlót generálj (konverzió). A webshop tartalma tehát egyrészt a weboldal tartalma is, és a termékek tartalma is. Ez így furán hangzik, tudom… de egy mondatban kisimítom. Nyilván a weboldalt úgy kell kialakítani, hogy ha az amit látnak az érdeklődők, látogatók tetszik, akkor könnyen el lehessen jutni a webshop részhez. Itt pedig a termékek szuper kialakítása is segíteni fog a megfelelő konverzióban (látogatóból ügyfél lesz).
Ne vidd túlzásba viszont a leírásokat. Felesleges sallangokra nincs szüksége senkinek. Ha úgy érzed, hogy mindent leírtál, nincs már nagyon több dolog ami hasznos és informatív, akkor ne kezdj el “halandzsázni” a szövegben, csak azért hogy minél bővebb legyen a termékleírás. A kevesebb ebben az esetben több lehet.
Látható és láthatatlan webshop, weboldal tartalom.
Nem nehéz kitalálni, hogy a fentiek a látható tartalom kategóriába kerülnek. Vannak olyan tartalmi elemek, amiket nem vesznek észre az emberek, nem nekik szólnak. A weboldal tartalma alatt bizony ezt is érteni kell. De akkor kinek szól, ha nem a látogatóknak? A keresőóriásoknak. A Google -t vegyük alapul. Nem hiszem, hogy van olyan ember akinek ezt be kell mutatni. Ha a keresőbe beírsz valamit, akkor a kereső a legrelevánsabb eredményt adja vissza.
Egy-egy tartalmi részt úgymond meg kell értetni a keresőmotorok, keresőrobotok számára is. Ezt úgy tudod elérni, hogy a weboldal tartalma szempontjából releváns, úgynevezett “kulcsszavakat”, “kulcskifejezéseket” alkalmazol. Ezek a releváns szavak és kifejezések átkísérik a robotokat, az algoritmust az egész webhelyeden és egyértelművé teszi azok számára, hogy pontosan miről szól a weboldalad tartalma, azaz az egész webhelyed.
Így amikor valaki a Google -ban keres, és ezeket a szavakat üti be, akkor bizony a te oldalad is meg fog jelenni, s ha ügyesen lett építve az oldalad, akkor az első pár helyen futsz be. Ha valaki kattint, akkor fog szembesülni a látható weboldal tartalmi elemeiddel, ha ezek is rendben vannak, akkor szétnéz, majd ha tényleg minden oké, akkor téged választ az adott munkára, vagy a te webshopodból fog rendelni.
Összegezve.
Azzal kezdtem, hogy sokan elkanyarodnak, sőt leginkább elfutnak a tartalom mellett. Talán körvonalazódik, hogy a tartalom nem egy elhanyagolható dolog, és nem csak abból áll, hogy a főoldalon leírom, hogy mivel foglalkozom.
Webdesignerként nehéz ez a történet… Mármint nem a weboldal tartalma, hanem az, hogy fentieket átadjam az ügyfeleimnek. Sajnos még mindig van akinek ez nem jön át, így nem akar vele foglalkozni, én pedig nyilván ezt tiszteletben is tartom, bár közben tudom, hogy aki ezeket az alapszabályokat betartja, az sokkal-sokkal előrébb fog jutni.
Mindenesetre, ha szeretnéd hogy átnézzem a Te weboldalad, vagy webshopod akkor keress bizalommal. A részleteket a vizsgálat után megbeszéljük.