A webshop készítése / nyitása / indítása még mindig érdekes és vonzó az online világban. A webshop egyik formája a Dropshipping / Dropshipper megoldás. 4 évvel ezelőtt még mindenki hitte és tudta, hogy a Dropshipping webshop ideális választás, minimális tőkeinjekcióval relatív gyorsan elindítható. Közkedvelt modell volt. De vajon 2024-es év is ideális ennek a webshop sémának?
Mi is a Dropshipping?
Ha még nem hallottál erről a lehetőségről, akkor mindenképpen olvasd el ezt a pár sort is. Ha igen, akkor ugorj a következő alcímre. A dropshipperek – tehát azok a webshop tulajdonosok, akik dropship megoldással nyitnak webshopot – minimális önerővel, kevés befektetéssel tudnak akár értékes termékeket 2%-40%-os árréssel árusítani. Mindezt úgy, hogy saját webáruházukban értékesítik az adott termékeket. A termék nem az övék. Van egy központi raktár, ahol ezek a termékek már készleten vannak, vagy bekérhetők (tehát egyfajta előrendeléssel szállítják oda), s a vevő megrendelése – aki a te webáruházadból rendel – valójában ehhez a raktárhoz fut be. Ők elvégzik a csomagolást, és a szállítást is. Nem a te, hanem a vevőd címére küldik ki az adott terméket. Így valójában neked nem kell készletet tartanod, nem kell logisztikával bajlódnod, nem kell szállítással foglalkoznod, te vagy a kapocs a vevő és a “raktár” között.
Természetesen mindennek díja van. Tehát ha azt mondanám, hogy ez ennyi is, és nincs is több dolgod akkor az nem lenne igaz. Egyrészt van heti vagy havidíja annak, hogy a dropshippingben értékesített termékeket meg tud jeleníteni a webáruházadban. Másrészt minden szállításnak van költsége. csomagolás, és fuvardíj formájában. A webshop általában fizetési kapuk segítéségével könnyíti meg a vásárlást. Viszont ennek is díja van. (0,5-2%) A webshop karbantartásról, annak fejlesztéséről még nem is beszélve. Ha egy-egy új funkciót szeretnél bevezetni, akkor bizony annak is ára lesz.
Tehát van előnye és van hátránya is a dropshipping webshopoknak. Ezzel nem árt tisztában lenni. De talán lényegesebb, hogy megéri-e?
Dropshipping 2024 előtt.
Kis hazánkban 2020 környékén indult meg ez a megoldás. Akkor bizony aki belevágott akár “nagyot is mehetett”. Megannyi termék volt, nagyobb árréssel, kisebb konkurenciával, nem volt havidíja a rendszernek, olcsóbb volt a szállítás és a csomagolás is. Ezt sokan észrevették, és akinek volt egy kis marketing / üzleti érzéke az hamar bele is vágott. 2-300 ezer forintból megvolt egy penge webshop, a szükséges fizetési / szállítási megoldásokkal. S még a Dropship raktár intézett mindent (rendeléskezelést, csomagolást, számlázást, szállítást) addig bőven maradt ideje a webshop tulajdonosnak a marketingre. Ha ügyes volt, és egyedi csomagokat, vevőknek vonzó megoldásokat kínált akkor robbanásszerűen tudott haladni.
Az igazság az, hogy – talán várható is volt – erre többen is ráharaptak, sokszor, ugyanarról a raktárról / felületről értékesítettek, ergo hamar konkurensként álltak szembe az egyes webáruházak. A piac ugrott egyet, és óriási pukkanással mindenfelé berobbantak a kisebb-nagyobb webshopok. 2 év múlva még mindig életben tudott maradni, az aki ügyes volt. Viszont 2023-ban történt valami, ami visszarántotta az embereket. Egyrészt bevezetésre került több ilyen szolgáltatónál a heti / havidíjas fizetési rendszer, több dropship partner kiszállt ebből az ágból, így csökkent a kínálható termékek száma, és az inflációnak (is) köszönhetően emelkedett a szállítási / csomagolási költség, kisebb lett az árrés.
2024 már nem a dropshipping éve? Vagy mégis?
2023 vége 2024 eleje talán már nem is kedvez a dropshippereknek? Talán nincs az ilyen webáruházaknak jövőjük? Megbukik az egész modell? Jós nem vagyok. Tény, hogy nagyon érdekesen alakult ez a szegmens, még talán mindig vonzó, de olyan minimális a haszon annyira elenyésző tud lenni, hogy ha nincs megfelelő marketingstratégia, nincs egy ügyes szakember akkor nagyon nehéz lehet megmászni ezt a hegyet.
Miért is írom ezt? Nézzük csak, egy példával. A példában vegyünk egy terméket. A terméked, amit egy dropshipping megoldáson keresztül saját webshopodban értékesítesz. Pl Te 3000 forintért szerzed be (bruttó), és 20%-os árréssel adod el. Ez azt jelenti, hogy 3600 Forintért pakolod ki a webáruházad virtuális polcára ezt a “motyót”, plusz 990 Ft a Foxpost szállítás, azaz a termék szállítva 4590 Ft. Befut a megrendelés, ami pl fizetési kapun keresztül lesz rendezve. Itt leugrik a fizetés pillanatában 1,5%, melyet a fizetési kaput biztosító cég szed le. A szállítást ne is számold “bele”haszonba”, hiszen az a futárcégé, nem a tiéd. Csakúgy mint a termék beszerzési ára… Neked a 600 forintos nyereségedből lejött 69 Ft. Bizony… Mert amikor kifizetik a terméket, akkor nem csak azt hanem a szállítást is fizeti a vásárló, tehát a teljes összegből jön le az 1,5%.
Mindent beleszámoltál?
Ez még elviselhető? Okés… Ugye nem felejtetted el, hogy a dropshipping megoldásért 2023-től heti vagy havidíjat kell fizetned? Ugye azt sem felejtetted el, amit fentebb írtam, hogy óriási lett a verseny? Segítek. Ha te a 20%-os árréssel akarsz dolgozni és nincs semmi “extra” a webáruházad szolgáltatásai között, akkor nem fog a termék elmenni, mert hidd el, hogy lesz aki olcsóbban adja. Mondjuk itt, hogy versenyben tudj maradni, le kell dobni 5-10%-ot. Legyen most ez konkrét 7%. Akkor az árrés már csak 13%, azaz 390 Ft, a teljes 3000 Ft-os termék ára ekkor 3390 Ft + 990Ft szállítás = 4380 Ft. Megveszik… lejön ismét 1,5%, 66 Ft. Ezt a 66 Ft-t a Te nyereséged szenvedi el, hiszen a terméket és a szállítást ki kell fizetni. 324 Ft a nyereséged.
A rendszerbenmaradási díjat bizony fizetned kell. A webshippy esetében ha egy webshopban pl 2000 termék van akkor heti szinten 3000 Ft, havi szinten 12000 Ft. Az egyéni csomagolásnak plusz díja van, de ezt most nem is számolom, mert annyi féle és fajta megoldás van, hogy mire leírnám, holnapután lenne. Most maradjunk annyiban, hogy nem kell átcsomagolni a terméket. Tehát ahhoz, hogy ezt a díjat kitermeld, az adott termékből, ezzel a 324 Ft-os nyereséggel, 37 darabot kell eladnod. Ha ez megvan akkor vagy “nullás”. Nincs nyereség, nincs bevétel, cserében van egy webshopod, ami nullára termeli magát. Ha eladsz a webáruházad termékeiből hasonló nyereségi rátával (tehát más termékeket is, csak 200-400 Ft haszonnal) mondjuk 200 Db-ot átlag 324 Ft-os nyerességgel és leveszed a rendszerbenmaradás díját, akkor marad 52800 Ft-od… ebből még lehetnek kiadások, de maradjon 40000 Ft-od.
Nincs benne marketingköltség, nincs webshop fejlesztés, nincsenek újítások / karbantartások. Pedig ezek kellenek, ha a piacon akarsz maradni, nulla reklámmal, hogyan szeretnéd életben tartani a webáruházad?
Tehát akkor most megéri vagy sem a Dropshipping 2024-ben?
Nem a vakvilágba beszélek, pont ezért 2024-ben magam is (tehát magamnak) nyitottam egy ilyen dropshipping webshopot. Nézzük is…
2024-ben már csak a kíváncsiság kedvéért is indítok több ilyen dropshipping webáruházat. Ami már fut az a konyvodu.hu. Talán a nevéből is látszik, igen, könyveket árul. A szolgáltató akit választottam a Webshippy volt. Régóta be voltam regisztrálva hozzájuk, de nem volt már aktív a fiókom, aktiválni kellett. A Könyvodú több mint 2000 könyvet árul, szórakoztató irodalom kategóriában. Össze van kötve a Barionnal, Billingoval, a szállítás lehet Foxpost, vagy GLS (csomagpont, automata, vagy házhozszállítás), és persze a Webshippy rendszerével is kapcsolatban van. A Webshippy díja heti 3000 Ft, hiszen átléptem a bűvös termékhatárt…
Nem eszetlenül ugrottam bele, megnéztem, milyen konkurenseim vannak. Persze, van Líra, meg Libri, meg stb… de most azokat a konkurenseket kerestem, akik hasonló modellben értékesítenek. Rögvest akkora kedvezményt kellett adnom, hogy az árrés több mint fele el is szállt. Kell a fizetési kapu, az utánvét (melynek külön díja van), és kell a merketing is. Minimális (de inkább nulla) haszon mellett mégis arra törekszem, hogy a vevők más élményt kapjanak mint a megszokott webshopoktól. (ha érdekel, hogy miben lehet más a Te webshopod, akkor írj). Ki is gondoltam mi lehet ez. Működik? Kiderül…
Fontos pontok ahol hibázni tudsz
Az összefoglaló előtt nézzünk pár pontot, ahol azonnal el tudsz vérezni.
- Felmérés, tervezés, átgondolás nélkül ugrasz olyan vízbe ahova rajtad kívül még 253 ember ugrott. Óriási lesz a verseny.
- Nem gondolkodsz, hogy miben lehetsz jobb, mint a másik, csak az árversenyre fókuszálsz.
- Nincs kihegyezve egy termékcsaládra a webshopod, mindent (is) árulsz.. Bögrétől, a hajvasalón át, a cumisüvegig.
- Több ezres, akár 10000-es kínálatot adsz.. de figyelmen kívül hagyod, hogy abból csak 200 termék az ami generál forgalmat.
- Akkora webshopot generálsz, hogy nem tudod egyedül kézbentartani, de felvenni sem akarsz senkit.
- Nem fejleszted, nem agyalsz új megoldásokon.
- Elfelejted, hogy a hasznod több oldalról is “harapva” van.
Figyelned kell minden apró részletre. Kezdőként talán mégnehezebb, főleg ha nem megfelelő társat, segítőt, fejlesztőt találsz.
Dropshipping 2024 – Összefoglaló.
Tehát kemény. Már nem 2020 van. Ha valóban el akarod kezdeni, akkor egyrészt figyelj a fenti sorokra. Másrészt olyan embert kérj fel a Dropshipping webáruházad megvalósítására, aki nem hasraütés szerűen mond valamit, hanem valóban “vágja a témát”. Nem lehetetlen küldetés, nem ördögtől való, megoldható egy jó ötlettel egy sikeres Dropshipping webshop. Nagyon nagy haszonra ne számolj, főleg kezdőként.
Talán láttad a főoldalamon, hogy magam is készítek Dropshipping webáruházakat. Ügyfeleknek is nem csak magamnak 🙂 A fentieket azért is írtam le, mert úgy érzem az a fer, hogy ha nem csak a cukormázat nézegeti, nyalogatja az ember, hanem tisztába leszel azzal is hogy a máz alatt akár citrom-lime keverék is lehet.
Ha szeretnél dropshipping webshopot, akkor kérlek KATTINTS IDE. Írj nekem, és megdumáljuk mik a lehetőségeid. 😉
Üdv: Attila.