Webshop indítása 2025-ben is releváns. Magyarországon is megannyi jól működő webshop van. Tapasztalataim, vagy akár ismerőseimmel való beszélgetéseim során viszont arra kellett rájönnöm, hogy egyrészt nem tudja sok ember, hogy mivel jár a webshop indítása – ami mondjuk természetes -, másrészt félnek is egy webáruház indításától. Szeretném összeszedni fő gondolatokban, hogy mivel is jár egy webáruház indítása. Nézzük is.
Miért éri meg saját webshopot indítani?
Még mindig sokan a havi fizetős megoldásokat választják. Egyrészt azért mert sokkal egyszerűbb hiszen sablonokkal majdnem minden megoldható, másfelől nem feltétlenül hisznek a sikerben, illetve van egy harmadik tényező, a pénz, sok ember úgy van vele, hogy ki tud adni havonta pár ezer forintot egy kész platformra. Bónuszként meg szokott jelenni az is, hogy nem kell várni a webdesignerre. Ezek a platformok arra épülnek, hogy az emberek nem mernek belevágni a webshop indításába. Ez van.
De ha jobban megvizsgáljuk van előnye a saját webshopnak. Az a webáruház csak a tiéd, nincs havonta több ezer forintos kiadása, nem kell pluszban fizetni ha x ezer termék felett vagy. Sőt, ha csak pár terméket szeretnél forgalmazni, azaz valamilyen specifikált terméket akkor még egyszerűbb a megoldás. Van még egy pont ami a saját webshop indítása mellett szól. Ez pedig az elhatározottság. Ha értékesíteni szeretnél, akkor neked arra kell fókuszálni hogy pörögjön a marketing. El kell határozni, hogy te bizony belépsz ebbe a körbe. A marketing bizony nem olcsó, ha még külön fizetsz egy-egy havi előfizetést egy ilyen platformra akkor ez kieső összeg lesz a büdzséből. Valamint egy ilyen platform nem veled együtt fejlődik, nem a te igényeidre változik, hanem a nagytöbbség mögé indul egy-egy fejlesztés. Nem lesz sosem személyre szabott.
Nézzük táblázatba szedve, hogy a webshop indítás egy bérelt vagy egy saját webáruházzal éri meg jobban. az 1 pont a legrosszabb, még az 5 pont a legjobb lehetőség az adott témakörben (ami a sor elején van).
Saját webshop (1-5 pont között) | Bérelt webshop (1-5 pont között) | |
Egyszerűség | 1/5 | 3/5 |
Rugalmasság | 2/5 | 4/5 |
Kompromisszumok | 2/5 | 4/5 |
Egyéni igények | 2/5 | 5/5 |
Teljes futásidő alatti kiadás | 1/5 | 3/5 |
Kezdeti kiadás | 4/5 | 2/5 |
Általános útmutatások | 4/5 | 3/5 |
Termék limitek | 2/5 | 4/5 |
Összpont | 18/40 | 28/40 |
Látható, hogy vannak eltérések, de ha összességében vizsgáljuk egy saját webshop indítása még mindig sokkal „megérősebb”, mint az elég rugalmatlan és havi előfizetéses rendszer.
Webshop indítása nulladik lépés: Piackutatás, termékválasztás.
Ha megvan, vagy sikerült eldönteni, hogy mi legyen a motor, akkor meg kell vizsgálni a célközönséget, illetve fel is kell térképezni az igényeit szokásait. Egy egyszerű kérdéssel kell indítani, magad felé.
Ki az aki megvenné ezt a terméket, miért épp tőled vennék meg?
Ez egy nagyon fontos kérdés még a webshop indítása előtt, – helyesebben a válasz az ami fontos. Ha tudsz erre válaszolni, akkor el is tudsz indulni egy céltudatos úton. Ne sablonokkal válaszolj, hanem próbálj meg egyedit alkotni. Tehát ne azt mond, hogy „Mert én olcsóbb leszek”, vagy „Nálam lesznek akciók”. Ez mindenhol megvan, ez így nem túl kreatív. Keress meg minden egyedi aspektust, amit meg tudsz lépni. Vizsgálj meg pár olyan webshopot, keress olyan elemeket amik már ott léteznek, de te jobban tudnád csinálni, illetve keress olyat is ami nincs, de szerinted szükséges lenne. Mikor egy másik webshopot, webáruházat nézel, akkor általában vevői szemmel vizsgálod, ez a szemlélet egyébiránt fontos lesz a saját webáruházadnál is.
Mi legyen a termék?
A webshop indítása előtt ki kell találni a terméket. Érdemes olyan terméket választani amelyre valós és mérhető kereslet van a piacon, de talán még nem fullos a piac. Ez tudom, hogy nem egyszerű. Adok pár tippet. Sorrendben a legfelkapottabb termékkategóriák 2025-ben:
- Játék, ajándék
- Kert és barkács, valamint ruházat (sport / munka is)
- Egészséges életmóddal kapcsolatos termékek
- Kozmetikumok, szépségápolás,
- baba / mama termékek (ruházat, kiegészítők, babaholmik)
- Lakberendezés
- Állatokkal kapcsolatos termékek
Milyen a jó termék?
Egy jó termék és egy megismert célközönség, plusz egy jó platform már nagyon jó kezdés lehet. A termékeknél mindig megosztó az a kijelentés, hogy „Ne terméket adj el, hanem egy megoldást egy-egy problémára„. Sok webes, webdesigner szerint ez már nem pálya, de talán még mindig többen vannak azok akik látják, hogy ez a jó stratégia. A termék önmagában nem sokat ér, de ha tudatosítod a vásárlóidban, hogy ezzel mit lehet megoldani akkor bizony sínen is lehetsz.
Vedd meg ezt a prémium kutyatápot, akciósan!
Kutyád sokat válogat, nem győzöd keresni a megfelelő kutyatápot? A HamiBekaplak táp nem csak ízletes és laktató, de kutyád nem is fog többé mást enni.
A felső két mondat között bizony van különbség. Egyrészt az első sablonos, és az akcióra épít, ami egyébként máshol is van. A Második mondat a problémát kérdéssé konvertálja, és egyből egy megoldást is kínál, mindezt akció nélkül. Az embernek nem feltétlenül az akció kell, mint az hogy megoldódjon egy-egy gond, probléma.
Beszerzés, készletkezelés, szállítás
Fontos eleme a webshop indításnak, hogy honnan tudod, mennyiért beszerezni az adott terméket, mindazt hol tárolod le, vagy ha nem tárolsz akkor hogy fog menni pl az előrendelés. Sokan ezt a pontot nem annyira szokták erőltetni, mert „majd lesz valahogy”. pedig a webshop indítása előtt ez egy sarkalatos pont. Keress fel több céget, több lehetséges partnert, beszállítót. Kérdezz mindenről ami a termékkel kapcsolatos. Egy levelezés még nem kötelez semmire. Neked is az a legjobb ha tisztában vagy a lehetőségekkel.
Webshop indítás előtti jogszabályi háttér, adminisztráció.
Ez szerintem az egyik legijesztőbb pont. Talán ettől van mindenki megijedve a legjobban. „Uhh.. sokba fog kerülni, adó meg minden, nem éri meg.” Az az igazság, hogy nem olyan bonyolult és ijesztő, mint ahogy a közbeszédben tartják. Persze a webshop indításához egy rendezett (jogi és adózási szempontból is) vállalkozási forma kell, legyen az BT, Kft, vagy EV. – Kezdőként én az EV-t ajánlanám.
Ha az EV-t választod akkor kelleni fog Teáor szám is. Amit biztosan fel kell venned az a 4791 – Csomagküldő internetes kiskereskedelem. (itt bővebb infó is van). Persze ezen kívül meg kell vizsgálni, hogy milyen termékkategóriát szeretnél értékesíteni, hiszen egy-egy termék külön engedélyeket is igényelhet. (veszélyesáruk, zárjegyes termékek)
Szükséges a vállalkozásnak egy regisztráció a NAV-nál, illetve egy adószám is (ha több országba is értékesítesz, akkor nem árt EU-s adószám sem). Szabályozás pontosan leírja, hogy bizony kell egy online számlázó program is. Ez nem opcionális. A legismertebb a Számlázz.hu és a Billingo. Ezeknek éves díjai vannak, illetve ha automatizálni szeretnéd a webshopod számlázási részét akkor kell egy API kulcs is, amit ez a 2 számlázóprogram képes adni neked.
Ezenkívül 2 fontos dolog elengedhetetlen magán a webshopon is. Az egyik a GDPR (Adatvédelmi nyilatkozat), illetve az ÁSzF (Általános szerződési feltétel). A GDPR-t az EU szabályozza, az ÁSzF-t pedig (az EU-s előírás mellett) a magyar jogszabályok is előírják. Az ÁSzF-nek tartalmaznia kell a fizetési feltételeket, szállítási módokat, az elállási jogot (ha egyedi terméket, azaz egyedi igényre készített terméket árulsz akkor nincs elállási lehetősége a vásárlónak), az elérhetőségeket, és akár a garanciát is, plusz a vásárlás menetét is ide szokták feltüntetni.
Webshop indítása fizikálisan (végre 🙂 )
Huhh… végre eljutottunk idáig is. Webshop indítása fizikálisan, azaz maga a webáruház az online térben. Mint láthatod van teendő mielőtt elindulnál, de ha eljutottál idáig, akkor már tényleg sínen vagy. Maradjunk a saját webshopnál. Márcsak azért is, mert én is webshop készítéssel foglalkozom, másrészt azért mert nem favorizálnám a dobozos megoldást, azaz a bérelt webshopot.
Domain és tárhely választás.
Domain mindig érdekes, kitalálni egy jó nevet, egy jó brand nevet, de mindezt úgy hogy le is tudjuk foglalni. Javaslatom a domain választásnál:
- ne legyen hosszú
- megjegyezhető legyen
- ne legyen benne „-„, nem szeretik az emberek
- beszédes legyen, mutasson a webshop termékeire is
- maradj a .hu vagy esetleg a .com végződésnél. (utóbbi akkor érdemes ha többnyelvű az oldal, ha több országba is értékesítesz)
Tárhely tekintetében is fontos a jó és ideális választás. Jómagam a Németországi székhelyű NB-Studio -val vagyok kapcsolatba. De az Elin, vagy a Sybell, a Rackforest is ideális lehet. Adok ehhez a ponthoz is pár támpontot.:
- gyors legyen a szerver,
- legyen optimalizálva nagyforgalmú weboldalakra, webshopokra is
- SSD minimum kell legyen
- 256Mb/szállal érdemes rendelkeznie.
- Elérhető legyen a support
- Az ügyfél felület érthető legyen és el lehessen érni a DNS-t, FTP és E-mail fiókokat, az adatbázist is
A fenti négy szolgáltató nagyon jó, tényleg ajánlani tudom őket, de persze vannak még szuper szolgáltatók, érdemes körbenézni.
Webshop motor – WooCommerce
Jómagam a WooCommerce nevű webshop motor favorizálom. A kezdőnek a webshop indítása szinte évezet is lehet a WooCommerce-el. Egyrészt azért mert maga a liszensz ingyenes, WordPress alapra készült, gyorsan létrehozható és bizony nagyon szépen személyreszabható havidíjak nélkül is. Ezzel a motorral kapunk, egy érthető adminisztrációs felületet, tudjuk kezelni a beérkező megrendeléseket, statisztikát is kapunk, és sorolhatnám még a megannyi lehetőséget. Természetesen el lehet kezdeni nulla tudással is, de ezt nem javaslom. Érdemes bevonni egy webshop szakit is.
A WooCommerce szuperül skálázható, bővíthető. Könnyen integrálható billingo, számlázz.hu, OTP Simple Pay, Barion, Stripe, vagy a Google „termékei” is. Többnyelvűség is és az automatizálás is simán megoldható. Mindezt úgy hogy nem kell egy bérelt oldalon „prémium” szolgáltatásként havonta többet fizetnünk.
A termékeket tömegesen is fel tudjuk tölteni, vagy épp letölteni azt excel formában. Nagyon egyszerűen hozható létre variálható termék is. Megannyi megoldás elérhető.
Mire figyeljünk a webshop indítása során?
Fontos beállítani az adózási formát, a szállítást, a fizetési kapukat és opciókat. Magyarországon kötelező feltüntetni az MPL-t. Azaz velük mindenképpen szerződés kell, de mellette lehet más szállító / futárcég is. Fontos, hogy feltüntessünk minden a vállalkozásunkról az Impresszum aloldal alatt, töltsük fel és tegyük letölthetővé az ÁSzF-et és a GDPR-t is. Megbízható webáruházat kell kialakítani a webshop indítása során. Törekedjünk a jogi megfeleltetésre, a vásárlók igényeire.
A Webshop indítása során megannyi dolgot lehetne mg írni, főleg a WooCommerceről, de az legyen egy másik cikk. Remélem hasznos volt ez a cikk. Ha kérdésed lenne keress bizalommal. 🙂