Örökzöld témakör a weboldal árak alakulása. Évente érdemes körbenézni a piacon, mint kivitelező és mint magánszemély egyaránt. Fontos, hogy képben legyünk mielőtt megbízunk valakit. Természetesen az olcsó – tehát a piaci átlagár alatt lévő – weboldal készítési / webshop készítési kivitelezések alapjáraton kérdéseket kell, hogy felvessenek. Nem azt mondom, hogy a nagyon olcsó = a nagyon rosszal. De mindenképpen mérlegelni kell, és feltérképezni a piaci átlagár alatt képzett árak valódi okát. Erről is lesz szó ebben a cikkben. A honlap árak 2025-ben, annak miértjei, és az átlag piaci ár egy CMS és egy egyedi kódolású weboldal esetében mindig változó lehet, és megannyi kérdést is fel kell tenni saját magunknak is. Megpróbálom kibogozni a szálakat a weboldal árak témakörben… nézzük is 🙂
Csapat vagy Freelancer?
A honlap árak alakulásában nagyon fontos pont, érdemes ezzel kezdeni. Alapvetően 2 kivitelező létezik (nem a jó és a rosszra gondolok). Az egyik a team, azaz a csapat, a másik a freelancer azaz a szabadúszó. Nem mindegy milyen projekthez melyik oldalt válasszuk majd bízzuk meg. Az „Ágyúval verébre” megoldást feltétlenül kerüljük el. Tehát egy egyszerű bemutatkozó weboldalt, egy blog weboldalt ne akarjunk csapattal kiviteleztetni. A weboldal árak így beláthatatlanul növekedni fognak. Viszont fordítva is igaz. Nagyobb esetleg céges / vállalkozás szinten is több felhasználós vagy épp egyedi kódolási megoldásokat favorizáló webes megjelenés esetén, nem kizárt hogy kevés lesz egy „darab” szabadúszó, csak azért mert ő olcsóbbnak néz ki elsőre.
A fentiekből látszik, hogy a gond nem az hogy egyik vagy másik nem képes ellátni a feladatokat, vagy egyik vagy másik „felveri” a weboldal árak alakulását Egyszerűen nem mindegy, hogy mit szeretnék létrehozni. De miért van befolyása a honlap árak változásában annak, hogy szabadúszó, vagy csapat kerül a kivitelezés előterébe. Egy csapat amelyik komplett irodával, több emberrel, leosztott feladatokkal, részfeladatokkal áll neki egy projektnek annál bizony számolni kell a fenntartási költségekkel is. Egy freelancer, aki iroda helyet saját otthonában (természetesen szintén megfelelő felszereltséggel) végzi egyedül a projekt kivitelezését, erősen olcsóbb lehet, mint egy csapat, de nem kizárt, hogy időben tovább tart a megvalósítás. Tehát mégegyszer… Tudni kell, hogy milyen projektet szeretnénk megvalósítani, mennyi idő áll rendelkezésünkre, és mekkora büdzsével futunk neki ennek az egésznek. Ebben a cikkben lentebb segítünk pár kérdéssel (amit magadnak kell feltenned) hogy meg tudd határoni az ideális webes kivitelezőt.
A projekt milyensége meghatározza a weboldal árak változóit.
A weboldal árak változóiban egyértelműen szerepet kap, hogy mi a célunk. Magyarországon elmondható, hogy a CMS alapú (Content Management System = tartalomkezelő rendszer) weboldal megoldások hatalmas igényt lefednek. Ez a megoldás terjedt el a legjobban, és megannyi szabadúszó található akik kapva kapnak egy-egy ilyen megbízásra. Csapatok is érdekeltek lehetnek, de számukra egy WordPress (a legnépszerűbb CMS motor napjainkban) weboldal általánosságban nem feltétlenül fedezi a kiadásaikat, vagy csak nagyon minimális lesz a haszon. A weboldal cél nemcsak a kivitelezőt, vagy a honlap árak változóit, hanem sok esetben az alap motort is meghatározza.
Egy kisebb bemutatkozó weboldal elkészítésében (ide inkább ajánlott a WordPress) számíthat a megbízó arra hogy hatalmas zajban kell megtalálnia az ideális szabadúszót. Ezesetben is érdemes több kivitelezőt meglesni. Nem feltétlenül az weboldal árakra gondolok- persze az is fontos – hanem arra, hogy van-e egyáltalán referenciája, mit ír magáról, mennyire megnyerő a weboldala, esetleg esik-e szó a weboldal keresőoptimalizálásáról, védelméről. Ezen aspektusok mentén ki lehet szűrni azt a pár freelancert aki ideális lehet a projektre. Tőlük érdemes egy-egy árajánlatot kérni. A kapott honlap árak, ajánlatok pedig azonnal segíthetnek kiszűrni a megfelelőt. (Figyeljünk a bevezetőben említett árváltozókról… Miért túl olcsó, vagy épp miért túl drága, ha indokolatlan akkor keressünk mást)
Nagyobb megbízások esetében, főleg az egyedi igényeket is lefedő egyedi kódolású weboldalaknál elmondható, hogy a weboldal árak már kategóriákat ugorhatnak. Gondoljuk csak el. Egy teljesen egyedi platformot szeretne valaki létrehozni, teljesen egyedi admin felülettel, és megannyi egyéni funkcióval. Nem feltétlenül lesz jó egy CMS rendszer. Vagy azért mert az egyéni igényeket nehezen fedi le (vagy csak kompromisszumokkal) vagy azért mert olyan bővítmények kerülnek fel, melyek nagyban lassítják az adott oldalt. Általában egy ilyen óriás projektben érdekeltebbek lehetnek a full-stack fejlesztő csapatok. Nem azért, mert a freelancer képtelen megoldani, hanem azért, mert az idő többszörösen növekedni fog, ha egyszemélyben végzi az összes feladatot. Arról nem is beszélve, hogy ha az olcsóbb CMS-t többször kell hegeszteni, akkor bizony a honlap árak emelkedni fognak.
Honlap árak alakulása irányvonalak, célok mentén.
Ha megvan, hogy milyen vállalkozót (team, vagy freelancer) keresünk az adott projekthez mérten, akkor célszerű meghatározni, hogy mik a jövőbeni terveink. Érthető, hogy egy kis családi weboldalnak, egy kis közösséget érintő blognak nem szükséges világmegváltó brand és marketing. Ebben az esetben a weboldal árak is másképpen alakulnak, mint ha fontossá válna a brandépítés, a marketing. Sajnos sok megbízó figyelmen kívül hagyja a tervezés ezen szakaszát, minden esetben az lesz a vége, hogy a honlap árak elszabadulnak. Általános alapállapot a „Persze, majd kell, hogy az első oldalra kerüljünk, de az ráér még!” gondolkodásmód. Nem! Ez kategorikusan rossz. A marketingtevékenységekre már az alapoknál figyelni kell. Úgy kell létrehozni, megalkotni a weboldalt, hogy az készenálljon egy akár későbbi reklámra, és nem fordítva, hogy akkor kapkodunk amikor reklámozni akarunk. Minden ilyen utólagosság fel fogja verni minden esetben a weboldal árakat.
Hihetetlenül fontos az alapcél meghatározása. Ez nem egy taktika, hanem egy hosszan tartható stratégia. Figyelni kell minden szempontjára a SEM-nek is (Search Engine Marketing). Általában elmondható, hogy legyen szó szabadúszóról, vagy csapatról, erre nekik is figyelniük kell. Fentebb is írtam, hogy egyfajta szűrő ez a pont is a kiválasztásnál. Egyértelmű, hogy a weboldal árak így emelkedhetnek, mert ezt a stratégiát le is kell képezni az adott weboldalban, webshopban. Létezik több megoldás, de annál a csapatnál, vagy szabadúszónál aki(k) egyáltalán nem akar(nak) ezzel foglalkozni, ott bizony fel kell tenni a kérdést. „Biztos, hogy ideális lesz erre a projektre?”
Szemlélet és gondolkodás a weboldal készítésben
3 fő kijelentésem, mondhatni alapelvem van.
- A weboldal ára nem az én cégem fejlődésében segít, hanem a Te vállalkozásod befektetése.
- Egy weboldal olyan, mint egy kertesház… Nincs olyan, hogy kész.
- A jó ötletek mindig őrültségnek tűnnek, amíg ki nem derül, hogy nem azok. (Larry Page)
A weboldal árak alakulásának 2025-ös cikkében az első elv a legfontosabb. Sokan azt mondják, hogy egy ilyen weboldal milyen drága, nem éri meg. Ez azért szokott sokkolni, mert az a vállalkozó aki ilyen kijelentést tesz, nem mérlegeli, hogy nem az én, hanem a saját vállalkozásába, cégébe, hovatovább álmaiba fektet be azzal, hogy tükrözi minden mondanivalóját a netes világban. Nagyon őszinte leszek, ha azt írom, hogy nekem valójában mindegy, ha te így gondolod, de minél később jelensz meg az Online térben annál biztosabb, hogy elveszted az előnyöd a versenytársakkal szemben. A honlap árak pedig nem nagyon fognak lefelé mozogni az elkövetkezendő, 2026-ös évben sem.
Van még valami a weboldal árak alakulásában?
Van. Persze, hogy van! Sokat számít a fenti 3 fővonalon túl, a funkciók milyensége, a célpiac nagysága, de még a külalak és a tartalomkészítés is nagyban elviheti a weboldal árak kialakítását. Sok esetben még mindig sablon, azaz kész és előre formázott úgynevezett theme-ket, template-ket használ több webes kivitelező is. Ezek körülbelül 20-30 ezer forintos árban mozognak. Egy teljesen egyedileg kialakított külalak (tehát ami nem kész külalak), CMS esetében 30-40 ezer forintot, még egyedi kódolásban akár 100 ezer forintot is kitehet a végösszegben.
A tartalomkészítés is sokban meghatározza a weboldal árak alakulását. Ha eleve meg van írva minden szövegezés, és ez van „leadva” a webes csapatnak, vagy szabadúszónak akkor értelemszerűen nem nyomja meg a végösszeget annyira, mintha minden szövegezést a webes végezne el. De legyen itt is egy példa. Egy-egy cikk ára 5-10 ezer forint között mozoghat, hosszától és optimalizálásától függően. A tartalomhoz a médiaelemek szerkesztése is beugorhat. Itt is alapérvényű, hogy ha hozott anyagról van szó akkor lényegesen kevesebbet üt ki a végösszegen, mintha szerkeszteni kellene. Az igazsághoz és a honlap árak alakulásához tehát az is hozzátartozik, hogy a legapróbb szempontokat hogy és miként építik fel a weboldaladon, webshopodban.
Szedjük össze a weboldal árak változóit egy csokorba.
Mielőtt konkretizálnánk a weboldal árak változóit szeretném összefoglalni, hogy mi az ami drágábbá és mi az ami kevésbé drágává teszi a weboldalunk elkészítési díját. Bár fentebb leírtak alapján azért nem nehéz kitalálni, de azért összegzem. Egy weboldal vagy webshop projekt árazását jelentősen tudja csökkenteni, ha nem mindent menet közben találunk ki. Fontos a kezdeti tudatosság.
Alapvető kérdések
Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
- Mi a weboldalam taktikai és stratégiai célja (rövid és hosszútáv), és hova, kihez, kiknek szeretném eljuttatni (célközönség)?
- Meg tudom fogalmazni egy maximum 2 mondatban, hogy miben vagyok jobb, mint a konkurenseim, illetve hogy mit ad az oldalam (mi lehet az érzelmi szál)?
- Pontosan tudom, hogy milyen látvány és funkcionalitásra van szükségem a fenti 2 kérdés megválaszolásához, felépítéséhez?
Ha ezekre a kérdésekre mélyebben tudunk válaszolni, akkor bizony könnyebb lesz megértetni a webfejlesztővel is, hogy mi és merre legyen. A weboldal árak nagyon el tudnak szállni, ha a bizonytalanság okán újra és újra kell tervezni valamit, vagy netán egy addig nem használt funkciót kell beépíteni.
Hogyan határozzuk meg a webes kivitelezőt?
A fenti kérdések mellé beérkezik az alábbi pár kérdés, annak érdekében, hogy meg tudjuk határozni, csapat vagy Freelancer legyen:
- Mennyi időm és büdzsém van a projektemre?
- Készen áll minden fontos tartalom, média és egyéb fontos elem, melyet át tudok adni a „webesnek”, vagy neki kell mindent elkészítenie?
- Szeretném ha csak rám fokuszálna egy ember, vagy jobbnak ítélem, ha többen dolgoznak a projekten, nem igénylem a személyes fókuszt?
Ha az első kérdésre az a válasz, hogy relatív sok időd van, de kevesebb anyagi forrásod, akkor a szabadúszó jó döntés lehet. De ha nincs időd és többet tudsz áldozni a projektre, akkor egy több fővel bíró csapat is ideális lehet. A második kérdést hasonlóan kell elképzelni az elsőhöz, és persze annak válaszát is figyelembe kell venni, szem előtt kell tartani. Ha sok a „meló” a képi, videós, szöveges tartalommal, akkor talán a csapat a jó, ha sokminden megvan akkor mehet egy freelancer webdesigner. A válaszban az is benne van, hogy ha rendelkezel elegendő alapanyaggal de nincs akkora anyagi kereted, viszont több idővel bírsz akkor a szabadúszónak lesz elég ideje a minőségi médiamunkákra is. (pl a konkurencia előrébb jár, erősebb). A harmadik kérdés a fókusz témaköre. Itt is össze lehet vonni a fenti kérdések válaszait. De talán nem kell részleteznem sem.
Mi legyen az alapmotorunk?
Ha minden kérdésre tudod már a választ – érdemes leírni is – akkor nagyon közel állsz ahhoz is, hogy meglegyen az ideális weboldal motor. Észszerűen, ha nagyon egyedit szeretnél, időd van rá, akkor az egyedi kódolás ideális, ha viszont már meglévő – akár több helyen látott – megoldásokat szeretnél újragondolva megvalósítani, akkor a CMS is szuper megoldás lehet. Nyilván az egyedi kódolást nem csak csapat tudja elvégezni, mint ahogy a CMS-t sem csak Freelancer csinálhatja.
Végszó
Talán így már körvonalazódik, hogy ha megvan hogy kit keresel, milyen projektre, milyen megoldásokkal, akkor az anyagiak gyorsan engedni is tudnak. Hiszen nem kell mindent menet közben megálmodni. Tudatosság, célok meghatározása, az hogy elfogadjuk a tényt: „A saját vállalkozásunkba fektetünk be”, nagyban le tudják redukálni a weboldal árak változóit. Ez valójában nem csak 2025-re de minden évben igaz alapvetésnek számít.
Ha szorítkozni akarunk a 2025-ös weboldal árakra, akkor azt kell mondanom, hogy egy megfelelően előre átgondolt, és fejben felépített
- Egy oldalas weboldal 150-220 ezer forint között mozog, ha CMS és 180-300 között ha egyedi (pl typescript)
- Több oldalas weboldal 200-450 ezer forint között amennyiben CMS, és 250-650 ezer között mozog ha egyedi kódolású
- Webshop 300 ezer forint alatt nem nagyon indul, ára akár a csillagos ég is lehet.
A fenti weboldal árak nagy átlagnak számítanak, s persze van ahol ennél kisebb az összeg, de van ahol nagyobb.
Remélem segített ez a cikk, hogy megértsd a weboldal árak kialakítását 2025-ben és úgy általában is.