Webdesigner választás – 7 tipp, hogy jó szakembert találj

Pici közhellyel kezdeném. Egy jó weboldal aranyat ér – de csak akkor, ha olyan szakember készíti, aki tényleg ért hozzá, és képes megvalósítani az elképzeléseidet, valamint ha rossz a gondolatod akkor rávezet a jó útra. A webdesigner választás nem könnyű feladat, különösen akkor, ha nem vagy otthon a technikai részletekben. Ez a cikk segít neked abban, hogy biztos kézzel válaszd ki azt, aki valóban a céged, márkád vagy vállalkozásod szolgálatába állítja a webet.

Mutatom, mire figyelj, mielőtt szerződést kötsz!

1. Nézd meg a referenciáit.

A megfelelő webdesigner választás első pontja, hogy körbe kell nézni a weboldalán. Nyilván fontosak az árak is, de ha lehet akkor a referenciák még fontosabbak. Szerintem 5-10 munka feltüntetése egy aktív webdesignernél nem egy nagy kérés. Ahol nincs referencia, az azért gyanús kell hogy legyen. Ebben az esetben vagy nagyon kezdő, vagy egyáltalán nincs fenntartott projektje, megbízása. Az utóbbi azt is jelentheti, hogy akik az Ő ügyfelei voltak, már nem azok. Intő jel kell hogy legyen.

Ha találsz referenciákat, akkor két dologra érdemes figyelni. Az első, hogy lehetőleg érződjön az elvégzett megbízásokon, azok kinézetén látványvilágán, hogy nem egy sablonra húzta fel mind az 5 referenciamunkáját, hanem volt kreativitása és az adott projektnek megfelelően épült fel a weboldal. A másik, hogy lehetőleg meg is tudd tekinteni ezeket a referenciamunkákat. A webdesigner választás sarkalatos pontja, hogy megismerd a készségeit. Ehhez pedig látnod kell ezeket a projekteket. Less meg több honlapot, webshopot és nézd meg, hogy betöltődnek-e (milyen gyorsan), milyen a formavilág, a design, nincs-e „szétesve” a weboldal.

2. Webdesigner választás tapasztalat is sarokkő.

Nem minden a számokban mérhető, de az évek számítanak. Egy rutinos webdesigner tudja, hogy nemcsak a dizájn számít, hanem a felhasználói élmény, a gyorsaság, a keresőoptimalizálhatóság is. Az ideális webdesigner választás ismét fontos pontja, hogy legyen elég tapasztalata. Ha van egy bemutatkozó aloldal (rólunk, rólam, hasonló) akkor olvassuk el. Szánjunk rá időt. Nem csak az derülhet ki, hogy mekkora tapasztalata van, de egyéb hasznos infókat is kaphatunk, akár a személyiségéről, a gondolkodásmódjáról is.

Nézzük meg a „skilljeit”, ha le van írva, derítsük ki, hogy mióta foglalkozik weboldal készítéssel. Optimális esetben a webdesigner választás el is dőlhet egy-egy ilyen bemutatkozónak köszönhetően. Ügyeljünk arra, hogy ha nem érezzük a bemutatkozó olvasása alatt, hogy együtt tudunk dolgozni, akkor ne erőltessük.

3. Kommunikáció és érthetőség

Együtt szeretnétek dolgozni, de egy szavát se érted? Vagy azért mert nem látsz következetességet, vagy annyira megfűszerezi – kiegészítő magyarázatok nélkül – szakkifejezésekkel a mondandóját, hogy azért válik klingoni nyelvvé. Több webdesigner azzal szeretné elkápráztatni a leendő ügyfelet, hogy szakzsargonnal, kifejezésekkel akarja bizonyítani hozzáértését. Ebből az lesz, hogy vagy minden egyes szót meg kell magyarázni, vagy úgy elijeszti az esetleges ügyfelet, hogy az többé felé sem néz. Ezt nem kell elfogadni, nem kell azt mondani hogy „Nem sokat értettem belőle, de ő legalább érti és biztos jó lesz.” Egy jó webes érthetően és laikusok számára is el tudja mondani a kérdésekre a megfelelő válaszokat.

A másik érvágás a webdesigner választás menetében, ha nem találsz a kommunkációjában következetességet. Egyszer ezt mondja, másszor azt. Egyszer zöld, egyszer piros. Itt egy erős red light-nak fel kell villannia. Az a webdesigner aki – finoman szólva is – össze vissza beszél, valószínű nem elég tapasztalt, nem ért annyira a weboldal készítéshez, mint más webes.

4. Mit is tartalmaz az árajánlat?

Ha a webdesigner választásnál a referencia és a tapasztalat, kommunikáció után kérsz egy árajánlatot (nyilván egyeztetni kell levélben vagy telefonon, hogy egyáltalán mi a munka) akkor arra is figyelj, hogy az konkrétan mit is tartalmaz. Legyen részletesen levezetve, hogy milyen munkafázisok várhatóak, miben kell neked mint megrendelőnek aktívan résztvennie. (például, a szövegek, képek, design stb…). Tovább említse meg, írja le, hogy hogyan védi az oldalad a támadásokkal, botokkal szemben, vagy hogy hogyan teszi gyorsabbá a weboldalad.

Ugyanilyen fontos, hogy említse meg, miként készíti elő a weboldalad egy esetleges Google kampányra, hogyan optimalizálja a képeid, szövegeid, milyen kulcsszavakra fókuszál. S persze a határidő és az ár is lényeges. Egy-két napos határidő egész egyszerűen nincs, ezt ne hidd el sose. Az ár lehet -tól és -ig, de ne több tízezres eltérés legyen. Fura hogy ezt írom, de érezned kell, hogy a leírt árért megfelelő szakembert és tudást, és főleg kiváló weboldalt kapsz. A webdesigner választás ha mind a 4 fenti pontnak eleget tud tenni, akkor már jó úton jár. Kezd meglenni a szakember. 🙂

5. Ért a technikai részletekhez is?

Itt nem arra gondolok, hogy tud-e a webes egy szerverparkot üzemeltetni, ne essék félreértés. A weboldal készítés funkcionális tudatossága és a webdesigner választás egyik alapköve. Te szeretnél hírlevelet, webshop funkciókat, esetleg számlázás, vagy fizetési kapu integrációkat, vagy egyéb automatizálást, de a leendő webes láthatóan tart ezektől, vagy nem tud rá egy tervet hozni, akkor ott fel kell tenned a kérdést, hogy ideális jelöltet választottál.

A tapasztalt és sokat látott webdesigner, bizony pontosan tudja, hogy mik a korlátai, mi az amit meg tud valósítani, mi az amit bár meg tud valósítani, de kontra-produktív lehet a weboldal tekintetéből (és erre fel is hívja a figyelmed). Szóval érzed, hogy rutinból beszél, és tudja, hogy mi is kell neked, van rá megoldása.

6. Mit vállal a projekt után?

Amikor a webdesigner választás folyamatában elérkeztünk oda, hogy egyfelől szimpatikus és ideális webest találtunk, másfelől érezzük a hozzáértését és az árajánlat is rendben van, akkor fel kell tennünk azt a kérdést, hogy mi lesz ha a weboldal kész. Mi lesz utána? Sokan nem is foglalkoznak ezzel a kérdéssel – lehet épp te sem agyaltál rajta – hiszen a cél a weboldal készítés és nem az „utómunka”. Pedig fontos, hogy vállal-e karbantartást, elvégzi-e magától a szükséges frissítéseket, elérhető marad-e, ha kérsz valamilyen változtatást, akkor azt elvégzi vagy sem.

De ugyanolyan fontos, hogy például egy WordPress vagy Woocommerce oldal esetében ad vagy sem magyarázó videókat, vagy doksikat. Mindezt annak érdekében, hogy te magad is tudd kezelni a weboldalad fontos elemeit, részeit. Ha nem ad, akkor vagy hanyagolja az ilyen jellegű weboldal utóélet kezelést, vagy egyszerűen csak azt szeretné, hogy tőle függj, persze ezért meg is fogja kérni az árát.

7. Mit gondolnak, mondanak róla.

Fontos lehet, hogy miként vélekednek az adott webesről. A webdesigner választás itt is, ezen a ponton is változhat. Nézd meg a Facebook oldalát, Google értékeléseit, vagy Youtube oldalát. Sokat megtudhatsz az adott webdesignerről.

Bevallom ezen a ponton, hogy a Google értékelések nálam annyira nincsenek túlzásba víve. Nekem van egy YouTube csatornám, több mint ezer követővel, és megannyi véleménnyel, ha rólam szeretnél véleményeket olvasni, akkor javaslom ide látogass el. PixelBay – YouTube.

Webdesigner választás – Záró gondolatok.

A jó webdesigner nem csak megépít egy oldalt – együtt gondolkodik veled, érti az üzleti céljaidat, és hosszú távon is segít abban, hogy a weboldalad tényleg működjön. Ne a legolcsóbbat keresd – hanem azt, aki valóban értékes munkát tesz le az asztalra.

Ha te is ilyen szakembert keresel, és fontos számodra a bizalom, a minőség és a megbízhatóság, nézz körül a Pixelbay.hu-n – vagy vedd fel velem a kapcsolatot. Szívesen segítek!