Úgy érzem, hogy a weboldal tartalma valahogy mindig mostohagyerekként volt és van is kezelve. Kicsi a fókusz a megfelelő képek, szövegek, és úgy a tartalmat tekintve egy-egy honlapon. Nyilván ennek az is az oka, hogy egyrészt nem mindenkinek van ideje cikkeket, egyéb tartalmakat írnia, feltöltenie a weboldalára másrészt sokan nem tudják, hogy egy nagyon jól megírt cikk bizony keresőoptimalizálás szempontjából aranyat ér és már a weboldal készítése közben figyelnünk kell a jó szövegezésre. Ezen cikk segít megérteni a weboldal tartamának fontosságát.
A weboldal tartalmát képezik a képek is.
Az alábbi két alcím foglalkozik a képek méretezésével, és elnevezésével. Megfigyelheted, hogy nem ördöglakat ez sem, viszont azonnal sokat lendíthet az oldalad gyorsaságán, és a keresőmotorok szemében is sokat nőhet weboldalad. Nézzük is.
Képméret
Nagyon sok helyen látom, hogy a weboldal tartalmának kialakítása a képekre sajnos nem terjed ki, sokszor már a weboldal készítése közben valahogy háttérbe szorul. Arra mindenki figyel, hogy szép nagy képek, nagy felbontásban, méretben kerüljenek fel a weboldalra. Arra viszont már szinte senki, hogy egy okostelefonnal készült kép mérete bizony 5 Mb vagy több is lehet. Minél több ilyen méretű kép jelenik meg egy-egy weboldalon, annál nehezebben töltődnek be, és a honlap jelentősen lassulni fog. Weboldalunkat ilyen mértékben lassítva azonnal veszíthetünk látogatókat. A megoldás egyszerű. Ne feledjük el, hogy a képek ugyanolyan weboldal tartalomnak minősülnek, mint a szöveges elemek.
Egyrészt tudnunk kell, hogy nem kell 5000*5000 pixeles képet feltennünk weboldalunkra. Sem az asztali, sem tabletes, sem mobilos (ez utóbbi plána nem) nézet esetében nincs szükségünk ilyen mértékű méretezésre egyetlen weboldal esetében sem. A legnagyobb ami kellhet asztali nézet esetében az 1920pixel széles, mobil esetében max 600-700 pixel széles. A felbontás tehát fontos szempont, mint ahogy a fájl formátuma. Ha tehetjük akkor mindenképpen .png kiterjesztéssel mentsünk. Ez a forma az egyik legjobban tömöríthető. Esetleg lehet a .webp-t használni. Törekedjünk arra, hogy kb 100 Kb körüli képméretek kerüljenek fel weboldalunkra. Hogyan kell tömöríteni? Nagyon sok megoldás létezik, de laikusoknak talán a tinyjpg a legnagyobb segítség. (Nézz utána ennél a cikknél: Hasznos oldalak).
Képek címe is a weboldal tartalma
A feltöltött képeink sokszor semmit nem árulnak el a keresőmotoroknak. Az IMG10552115cxcf.jpg című kép zéró információval bír, a weboldal tartalma szempontjából így akár irreleváns is lehet. Egyrészt ezért sem jelenik meg a képkeresőben (van más ok is). Pedig sokan képeket is keresnek. Tehát egyrészt adjunk olyan fájlnevet ami nem rendelkezik ékezetes karakterekkel, szóköz helyett kötőjel, vagy alsó vonás van, és leírja a képet. Példa: weboldal-keszites-kivalo-minosegben-es-arban-pixelbay.png
Ha a weboldal készítéshez WordPresst használsz, akkor minden egyes képhez tudsz leírás és helyettesítő szöveget is adni. Nem kell agyon “kulcsszavazni”, de ez is megkönnyíti a keresőmotoroknak, hogy a képeid megjelenjenek. A helyettesítő szöveg (ALT tag) már rendelkezhet “normális névvel”, a hossza viszont itt is fontos. kb 10-13 szó az ideális hossz. A leírás (DESCRIPTION) ismét lehet hosszabb, hiszen mégiscsak leírás. Mind a két tag tartalmazzon kulcsszavakat, kifejezéseket, de ne ezzel tűzdeljük tele.
A szöveges elemek is fontos weboldal tartalmak.
A weboldal tartalma nagy részét a szövegezés teszi ki. Van pár alapszabály amit mindenki megtanult nyelvtanórán. Mint például a helyesírás, és a minimális szóismétlés. Amikor egy weboldal tartalma kerül szóba ez bizony a tanultaktól parányit eltér. A helyesírás továbbra is nagyon fontos, viszont a szóismétlés a kulcsszavak tekintetében megengedett. Vigyázni kell a stilisztikára, a szövegezés hosszára, főleg ha egy cikket, tanulmányt, esetet, blogot, hasonlót szeretnél írni. Vegyük is sorba ezeket.
A honlap szövegezés és a cikk is a weboldal tartalma.
A weboldalunk főoldala nem egy cikk. Ne is így kezeljük. Itt mutatjuk be vállalkozásunk, vagy egy-egy szolgáltatásunk is. Ha cikkezni, blogolni szeretnénk akkor ennek, mondjuk úgy kelleni fog egy külön szekció. Először is az a kérdés, hogy kell, vagy sem a cikkírás. Egy-egy jól megfogalmazott, szakértő és megfelelően optimalizált cikk sokszor hamarabb érvényesül a találati listán, mint maga a weboldalunk főoldala. Egy cikk bővebb, leíróbb és könnyebben értelmezhető a keresőmotorok számára. A főoldalon a weboldal készítése közben főként a releváns kulcsszavakat építjük fel, de ezen szavakat, kifejezéseket használhatjuk a cikkeink között is. Ezzel úgymond ráerősítve a fő kulcsszóra.
Ha cikket írsz, akkor az ideális hossz kb 1000-1500 szó. Ez persze nem azt jelenti, hogy addig írod a halandzsát amíg meg nem lesz ez a szám. Figyelni kell arra, hogy mindig közölj hasznos momentumokat, minden bekezdésedben. Egyrészt fenntartod az olvasód figyelmét, másrészt visszatérést generálsz, hiszen ha egy cikk tetszik akkor elolvassa a következőt is. A weboldal tartalma és a cikkírás szempontjából szerves része a belső és a külső link is. Belső linknek azokat a hivatkozásokat nevezzük, melyek az weboldalunk egyéb részére, tartalmára mutatnak, még a külső link a honlapunkról elhivatkozik. Ha megvan hogy egy cikknek mi a kulcsszava, akkor igyekezzünk, hogy a belső / külső linkjeink ne a kulcsszón helyezkedjen el. Tehát ha a macskák étkezéséről írsz, blogolsz és a kulcsszó a macska, akkor ne helyezz el linket ezen a kulcsszón. Belső linkből elég kb 3-4, külsőből egy is. (itt van aki többet javasolna)
Címkezelések, “heading”
Cikkeinknek címe, és további alcímei vannak. Ezeket nevezzük headingnek. A heading elemekből több van. Minél nagyobb a szám, annál beljebb helyezkedik el a “címek hierarchijában”. Tehát H1 a főcím, H2 a legnagyobb “alcím”, a H3 a H2 alatti egy-egy bekezdés alcíme, a H4 a bekezdésen belüli kisebb szekció címe. H6-ig mehetünk, de valójában H5, H6 már nem nagyon (a H4 se igazán) szokott jelentkezni egy-egy cikkben. Ha WordPress alapú oldalad van akkor nagyon nagyon egyszerű a Heading tagek beállítása. (kijelölőd a szakaszt, és átállítod a megfelelő Heading-re)
Bekezdéseink.
Ne legyen túl rövid, vagy túl hosszú. Egy bekezdés ha lehet 150 szónál ne is tartalmazzon többet. Persze egy cím / alcím alatt több bekezdés is lehet. Minden bekezdés esetében figyeljünk arra, hogy kulcsszavunk ha lehet jelenjen meg. Ez egy egyenletes eloszlást fog eredményezni, a keresőóriás robotjai így minden bekezdést szépen végig is tudnak járni. Legyen tényleg szerves és jól átlátható része a bekezdés a weboldal tartalmának.
Betűtípus és olvashatóság. Bár a fentiek már mutatják, hogy az olvashatóság egyik része a szépen strukturáltan, hierarchikusan felépített szövegezés, de a választott betűtípus is nagyon fontos. Mindenképpen törekedj, ne csak a bekezdésnél, hanem a címeknél is, az olvashatóságra. Cirádás betűtípusok egy weboldalon kifejezetten károsak lehetnek. Használhatsz a cikkeidben képeket, egyéb médiákat (videó, letölthető anyag, stb…) de vigyázz ezek beágyazására. Egyrészt ne legyen túl sok, másrészt ahogy fentebb is írtam ezek is szerves részei a weboldal tartalmának.
Szedjük össze mit is olvastál a weboldal tartalmáról.
- A weboldal készítése közben is figyelj arra, hogy a képeket kisebb felbontásban és kb 100 Kb körüli fájlméretben töltsd fel. A fájlnév ékezet nélküli legyen, legyen helyettesítő szöveg és leírás minden képhez.
- A szövegezésnek két része van. Mind a két rész a weboldal tartalma. Egyik ami például főoldalon, aloldalakon jelenik meg, még a másik a cikkírás, blogolás. Természetesen esztétikusnak kell lennie mind a kettőnek, de egy-egy cikk részletesebben bemutathatja vállalkozásod, honlapod célját.
- Építs címek (H1-H4) alapján egy átlátható cikkstruktúrát. Főcím > Alcím > Bekezdés címe.
- A bekezdések ne legyenek 150 szónál hosszabbak, tartalmasak és figyelem-megtartók legyenek. Az egész cikk ha lehet 1000 szó felett érjen véget, de ne ragaszkodj görcsösen hozzá! Ha nem tudsz többet írni egy témáról, akkor ne írj többet.
- Tudatosan használd kulcsszavaidat. Egyenletesen oszd el a cikkben és a weboldalad egyéb részeiben a fontos, releváns kulcsszavaid.
Köszönöm, hogy elolvastad. Ha tetszett kövess Facen is, hogy hamarabb értesülj az új cikkeimről. Sikeres és tartalmas tartalomgyártást kívánok 🙂