Weboldal tartalma, szöveg, média.

Úgy érzem, hogy a weboldal tartalma valahogy mindig mostohagyerekként volt és van is kezelve. Kicsi a fókusz a megfelelő képek, szövegek, és úgy a tartalmat tekintve egy-egy honlapon. Nyilván ennek az is az oka, hogy egyrészt nem mindenkinek van ideje cikkeket, egyéb tartalmakat írnia, feltöltenie a weboldalára másrészt sokan nem tudják, hogy egy nagyon jól megírt cikk bizony keresőoptimalizálás szempontjából aranyat ér és már a weboldal készítése közben figyelnünk kell a jó szövegezésre. Ezen cikk segít megérteni a weboldal tartamának fontosságát.

A weboldal tartalmát képezik a képek is.

Az alábbi két alcím foglalkozik a képek méretezésével, és elnevezésével. Megfigyelheted, hogy nem ördöglakat ez sem, viszont azonnal sokat lendíthet az oldalad gyorsaságán, és a keresőmotorok szemében is sokat nőhet weboldalad. Nézzük is.

Képméret

Nagyon sok helyen látom, hogy a weboldal tartalmának kialakítása a képekre sajnos nem terjed ki, sokszor már a weboldal készítése közben valahogy háttérbe szorul. Arra mindenki figyel, hogy szép nagy képek, nagy felbontásban, méretben kerüljenek fel a weboldalra. Arra viszont már szinte senki, hogy egy okostelefonnal készült kép mérete bizony 5 Mb vagy több is lehet. Minél több ilyen méretű kép jelenik meg egy-egy weboldalon, annál nehezebben töltődnek be, és a honlap jelentősen lassulni fog. Weboldalunkat ilyen mértékben lassítva azonnal veszíthetünk látogatókat. A megoldás egyszerű. Ne feledjük el, hogy a képek ugyanolyan weboldal tartalomnak minősülnek, mint a szöveges elemek.

Egyrészt tudnunk kell, hogy nem kell 5000*5000 pixeles képet feltennünk weboldalunkra. Sem az asztali, sem tabletes, sem mobilos (ez utóbbi plána nem) nézet esetében nincs szükségünk ilyen mértékű méretezésre egyetlen weboldal esetében sem. A legnagyobb ami kellhet asztali nézet esetében az 1920pixel széles, mobil esetében max 600-700 pixel széles. A felbontás tehát fontos szempont, mint ahogy a fájl formátuma. Ha tehetjük akkor mindenképpen .png kiterjesztéssel mentsünk. Ez a forma az egyik legjobban tömöríthető. Esetleg lehet a .webp-t használni. Törekedjünk arra, hogy kb 100 Kb körüli képméretek kerüljenek fel weboldalunkra. Hogyan kell tömöríteni? Nagyon sok megoldás létezik, de laikusoknak talán a tinyjpg a legnagyobb segítség. (Nézz utána ennél a cikknél: Hasznos oldalak).

Képek címe is a weboldal tartalma

A feltöltött képeink sokszor semmit nem árulnak el a keresőmotoroknak. Az IMG10552115cxcf.jpg című kép zéró információval bír, a weboldal tartalma szempontjából így akár irreleváns is lehet. Egyrészt ezért sem jelenik meg a képkeresőben (van más ok is). Pedig sokan képeket is keresnek. Tehát egyrészt adjunk olyan fájlnevet ami nem rendelkezik ékezetes karakterekkel, szóköz helyett kötőjel, vagy alsó vonás van, és leírja a képet. Példa: weboldal-keszites-kivalo-minosegben-es-arban-pixelbay.png

Ha a weboldal készítéshez WordPresst használsz, akkor minden egyes képhez tudsz leírás és helyettesítő szöveget is adni. Nem kell agyon “kulcsszavazni”, de ez is megkönnyíti a keresőmotoroknak, hogy a képeid megjelenjenek. A helyettesítő szöveg (ALT tag) már rendelkezhet “normális névvel”, a hossza viszont itt is fontos. kb 10-13 szó az ideális hossz. A leírás (DESCRIPTION) ismét lehet hosszabb, hiszen mégiscsak leírás. Mind a két tag tartalmazzon kulcsszavakat, kifejezéseket, de ne ezzel tűzdeljük tele.

A szöveges elemek is fontos weboldal tartalmak.

A weboldal tartalma nagy részét a szövegezés teszi ki. Van pár alapszabály amit mindenki megtanult nyelvtanórán. Mint például a helyesírás, és a minimális szóismétlés. Amikor egy weboldal tartalma kerül szóba ez bizony a tanultaktól parányit eltér. A helyesírás továbbra is nagyon fontos, viszont a szóismétlés a kulcsszavak tekintetében megengedett. Vigyázni kell a stilisztikára, a szövegezés hosszára, főleg ha egy cikket, tanulmányt, esetet, blogot, hasonlót szeretnél írni. Vegyük is sorba ezeket.

A honlap szövegezés és a cikk is a weboldal tartalma.

A weboldalunk főoldala nem egy cikk. Ne is így kezeljük. Itt mutatjuk be vállalkozásunk, vagy egy-egy szolgáltatásunk is. Ha cikkezni, blogolni szeretnénk akkor ennek, mondjuk úgy kelleni fog egy külön szekció. Először is az a kérdés, hogy kell, vagy sem a cikkírás. Egy-egy jól megfogalmazott, szakértő és megfelelően optimalizált cikk sokszor hamarabb érvényesül a találati listán, mint maga a weboldalunk főoldala. Egy cikk bővebb, leíróbb és könnyebben értelmezhető a keresőmotorok számára. A főoldalon a weboldal készítése közben főként a releváns kulcsszavakat építjük fel, de ezen szavakat, kifejezéseket használhatjuk a cikkeink között is. Ezzel úgymond ráerősítve a fő kulcsszóra.

Ha cikket írsz, akkor az ideális hossz kb 1000-1500 szó. Ez persze nem azt jelenti, hogy addig írod a halandzsát amíg meg nem lesz ez a szám. Figyelni kell arra, hogy mindig közölj hasznos momentumokat, minden bekezdésedben. Egyrészt fenntartod az olvasód figyelmét, másrészt visszatérést generálsz, hiszen ha egy cikk tetszik akkor elolvassa a következőt is. A weboldal tartalma és a cikkírás szempontjából szerves része a belső és a külső link is. Belső linknek azokat a hivatkozásokat nevezzük, melyek az weboldalunk egyéb részére, tartalmára mutatnak, még a külső link a honlapunkról elhivatkozik. Ha megvan hogy egy cikknek mi a kulcsszava, akkor igyekezzünk, hogy a belső / külső linkjeink ne a kulcsszón helyezkedjen el. Tehát ha a macskák étkezéséről írsz, blogolsz és a kulcsszó a macska, akkor ne helyezz el linket ezen a kulcsszón. Belső linkből elég kb 3-4, külsőből egy is. (itt van aki többet javasolna)

Címkezelések, “heading”

Cikkeinknek címe, és további alcímei vannak. Ezeket nevezzük headingnek. A heading elemekből több van. Minél nagyobb a szám, annál beljebb helyezkedik el a “címek hierarchijában”. Tehát H1 a főcím, H2 a legnagyobb “alcím”, a H3 a H2 alatti egy-egy bekezdés alcíme, a H4 a bekezdésen belüli kisebb szekció címe. H6-ig mehetünk, de valójában H5, H6 már nem nagyon (a H4 se igazán) szokott jelentkezni egy-egy cikkben. Ha WordPress alapú oldalad van akkor nagyon nagyon egyszerű a Heading tagek beállítása. (kijelölőd a szakaszt, és átállítod a megfelelő Heading-re)

Bekezdéseink.

Ne legyen túl rövid, vagy túl hosszú. Egy bekezdés ha lehet 150 szónál ne is tartalmazzon többet. Persze egy cím / alcím alatt több bekezdés is lehet. Minden bekezdés esetében figyeljünk arra, hogy kulcsszavunk ha lehet jelenjen meg. Ez egy egyenletes eloszlást fog eredményezni, a keresőóriás robotjai így minden bekezdést szépen végig is tudnak járni. Legyen tényleg szerves és jól átlátható része a bekezdés a weboldal tartalmának.

Betűtípus és olvashatóság. Bár a fentiek már mutatják, hogy az olvashatóság egyik része a szépen strukturáltan, hierarchikusan felépített szövegezés, de a választott betűtípus is nagyon fontos. Mindenképpen törekedj, ne csak a bekezdésnél, hanem a címeknél is, az olvashatóságra. Cirádás betűtípusok egy weboldalon kifejezetten károsak lehetnek. Használhatsz a cikkeidben képeket, egyéb médiákat (videó, letölthető anyag, stb…) de vigyázz ezek beágyazására. Egyrészt ne legyen túl sok, másrészt ahogy fentebb is írtam ezek is szerves részei a weboldal tartalmának.

Szedjük össze mit is olvastál a weboldal tartalmáról.

  1. A weboldal készítése közben is figyelj arra, hogy a képeket kisebb felbontásban és kb 100 Kb körüli fájlméretben töltsd fel. A fájlnév ékezet nélküli legyen, legyen helyettesítő szöveg és leírás minden képhez.
  2. A szövegezésnek két része van. Mind a két rész a weboldal tartalma. Egyik ami például főoldalon, aloldalakon jelenik meg, még a másik a cikkírás, blogolás. Természetesen esztétikusnak kell lennie mind a kettőnek, de egy-egy cikk részletesebben bemutathatja vállalkozásod, honlapod célját.
  3. Építs címek (H1-H4) alapján egy átlátható cikkstruktúrát. Főcím > Alcím > Bekezdés címe.
  4. A bekezdések ne legyenek 150 szónál hosszabbak, tartalmasak és figyelem-megtartók legyenek. Az egész cikk ha lehet 1000 szó felett érjen véget, de ne ragaszkodj görcsösen hozzá! Ha nem tudsz többet írni egy témáról, akkor ne írj többet.
  5. Tudatosan használd kulcsszavaidat. Egyenletesen oszd el a cikkben és a weboldalad egyéb részeiben a fontos, releváns kulcsszavaid.

Köszönöm, hogy elolvastad. Ha tetszett kövess Facen is, hogy hamarabb értesülj az új cikkeimről. Sikeres és tartalmas tartalomgyártást kívánok 🙂

Tetszett amit olvastál?

Mehet a Facebookra.
Csiripeld el Twitteren
Mehet a Linkdin-re
Tűzd ki Pinterest-re

Tartalom

Weboldal tartalma, szöveg, média.

További cikkek

Vereczkei Attila

Vereczkei Attila

Szia! Szabadúszó webdesigner vagyok. Keress bizalommal weboldal készítés, webshop készítés megbízásokkal kapcsolatban.