Milyen a jó weboldal?

Egy weboldal vagy webshop látogatói / vásárlói forgalma sokszor elhasalhat, akár bagatell akár komolyabb hibákon, nüánszokon, csak azért mert nem tudjuk, hogy milyen a jó weboldal. A jó weboldal fogalma nem fikció, már a weboldal készítés alatt is bőven oda kell figyelni pár egyszerű dologra. Persze ha csak magunknak készítünk egy kis családi blogot akkor a weboldal milyensége, minősége erősen irreleváns is lehet. Viszont ha valóban nagyközönség elé szeretnénk tárni mindazt amit akár cégünk, vállalkozásunk nyújt egy weboldalon keresztül akkor igenis át kell gondolni minden egyes pontot. Ebben próbálok ezzel a cikkel segíteni.

A jó weboldal tudatos.

Persze, persze, most lehetne mondani, hogy minden weboldal jó és tudatos, hiszen azért jött létre hogy eladjon, felfedezzék, szolgáltatást kínáljon és ennek fényében “tudatosan” lett összerakva. De valójában a tudatosság nem csak egy vagy két szempontban mérhető. A tudatosság égisze alá kerül, hogy pontosan tudjuk kiket céloz az oldal, mit és mikor, kinek szeretne eladni / bemutatni. Mint ahogy az is szempont, hogy stilisztikailag, esztétikailag minden pontja egy pontos előre megtervezett arculat köré épüljön fel. Lehet szó egy full weben megjelenő és közösségi médiára fokuszáló, vagy akár egy komolyabb brand köré formálódó külcsínről. Előre érdemes tudni, hogy mi is a tervünk hosszútávra. Tehát a jó weboldal bizony tudatos is.

A jó weboldal és a célközönség kapcsolata

Tudnunk kell, hogy a célközönség milyen igényekkel rendelkezik. Egy egyszerű példa. Ha fiataloknak készítünk videóvágásról szóló weboldalt, akkor nem attól lesz jó a honlap, hogy telefirkáljuk kimondott szakszavakkal, ezernyi menüponttal, hivatkozva arra, hogy “Mert annyi felé ágazik a videóvágás, hogy minden pont fontos”.

Egy most 16-18 éves fiatal, nem feltétlen akar elolvasni megannyi sort egy weboldalon, és olyan szakkifejezéseket, melyek nem viszik előrébb hiszen nehezen értheti meg, főleg ha laikus és most kezdené ezt az egész “videóvágást”. Ebben az esetben tudatosabb az egyszerűség, a videós tartalmak által való bemutatás, a segítségnyújtás felajánlása. Vagy, hogy az oldal egyszerű, fehér / akár kékes árnyalatú maga a weboldal színvilága. Tudni kell azt is, hogy ha egy ilyen honlapon oktatást is kínálunk nekik, akkor nem emelhetjük az egekig ennek az árát. Hiszen nem a felsőosztályt célozzuk, hanem tanulókat, diákokat, fiatalokat.

Ismerni kell tehát az igényt. Tudatosan kell felépíteni a célközönségre igazítva az adott honlapot, webshopot. Ha nem pontosan tudunk az igényekhez alakulni, akkor fel kell tenni a kérdést a célcsoport felé, hogy szerintük mi tenné még jobbá a weboldalt. Nem szégyen a közösség / közönség felé fordulni. Sőt, kimondottan közelebb hozhatja a célcsoportot a weboldalunkhoz.

Első benyomás, külalak, megjelenés

Ne feledd el, nem magadnak, hanem leendő ügyfeleidnek, látogatóidnak készíted / készítetted az egész honlapot. Nálad is talán volt már olyan, hogy kerestél valamit, majd amikor megnyitottál egy honlapot, szinte abban a pillanatban be is zártad. pedig körbe se néztél, és amúgy lehet, hogy amit kerestél pont ott van. Nem volt bizalomgerjesztő, nem tetszett, múltszázadi volt. Azaz nem volt jó az első benyomás. Arról ne is beszéljünk, hogy sajnos még mindig van olyan honlap, webáruház, ahol egész egyszerűen a reszponzívitásról mégcsak hallani se hallottak. (leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy nincs mobilos, tabletes nézet)

Tehát legyen minden eszközön kiválóan megjelenő a weboldal. A jó weboldal bizony gyors és reszponzív is. Az első benyomást a színek, a képet is befolyásolják. Légy igényes a képekre amiket használsz. Egyértelműen nem tetszhet mindenkinek egy-egy kép de attól még lehet a kép éles, tiszta, stb… A színekből sem kell 16 milliót felhasználni. Használj kettőt, hármat de ezek legyenek harmóniában.

Sokan elfeledkeznek ennél a pontnál a karakterekről, a szövegezésről. Nem is a weboldal tartalmára gondolok. Legyen jól olvasható és követhető minden szövegezés a honlapodon. Használhatsz akár 2-3 betűtípust, mondjuk a címeknél egy fajta, az alcímeknél is akár, de ne feledd, hogy egy-egy címsor nagyobb betűtípussal bír mint maga a bekezdés szövegezése. Ez utóbbit sose cifrázd. Ha olvashatatlanná teszel szövegeket a weboldaladon, akkor bizony nem is fogják elolvasni, mert olyan gyorsan bezárják az oldalad, hogy pislogni sem lesz időd.

A jó weboldal trendi.

Minden évben változhat a trend. Nem feltétlen a weboldalak esetében, hanem úgy általában. De most nyilván maradunk a webes vonalon. A Trendek nem mindig 180 fokban fordulnak meg, de egyértelmű hogy érdemes hangsúlyt fektetni rá. A jó weboldal nemcsak reszponzív, vagy gyors, hanem letisztult, kezelhető és egyértelmű és főleg követi a trendeket. Nem árt ha neked is tetszik, de nem te vagy a célközönség. 😉

Nézz meg más hasonló weboldalakat, keress jó és kevésbé jó dolgokat bennük. Figyelj a közösségi trendekre is. Ugye milyen fura, ha egy vállalkozásnak még csak egy Facebook oldala sincs? Viccesen szokták mondani, hogy “Aki nincs fenn Facen, az konkrétan nem is létezik”. TikTok is egy olyan platform, ahol találhatsz közönséget. Gyárts olyan tartalmakat melyek felkapják az adott trendet. Persze ha kreatívabbnak érzed magad, akkor nyugodtan tesztelhetsz pár új dolgot is… Ki tudja, a végén Te magad teremtesz trendet.

Szedjük is össze milyen a jó webdolal.

  • a jó weboldal minden szegmensében tudatos;
  • a jó honlap bizalomkeltő;
  • ismeri a célközönségét;
  • reszponzív, gyors;
  • letisztult, egyértelmű;
  • a jó weboldal szép is, megkapó külalakkal bír;
  • követi a trendeket;
  • “létezik” a közösségi térben is.

Nem is olyan bonyolult ugye? Érdemes figyelni, hogy minél kevesebb hibát ejtsünk, az ilyen fajta odafigyelés igenis meghálálja magát. A weboldal készítés közben a fentiek figyelembevételével tényleg egy szuper honlapot, vagy webáruházat kapunk. 🙂

Tetszett amit olvastál?

Mehet a Facebookra.
Csiripeld el Twitteren
Mehet a Linkdin-re
Tűzd ki Pinterest-re

Tartalom

Milyen a jó weboldal?

További cikkek

Vereczkei Attila

Vereczkei Attila

Szia! Szabadúszó webdesigner vagyok. Keress bizalommal weboldal készítés, webshop készítés megbízásokkal kapcsolatban.