Webshop indítás 2021 / 22’-ben.

Egy leszel a sok közül, vagy egyedi a sok közül?

Mondhatni, hogy a webshop indítás egyre népszerűbb hazánkban is. Egyértelmű ugrást a Covid hozott magával. Másik oka, hogy egy jó szakemberrel relatív “egyszerű” az elkészítése. Harmadik ok, hogy manapság annyira kifinomult automata funkciók is rendelkezésre állnak, melyek egyértelműen tizedére csökkenthetik magával a webshop karbantartásával, fejlesztésével eltöltött időt. Csábító, hogy a webshop motorok fejlődésével olyan funkciók váltak elérhetővé, mint a bankkártyás fizetés, automata számlaküldés, elhagyott kosár (ez inkább már marketing) okán kiküldött automata üzenetek. Negyedrészt, ha az új generációs például Dropshipping / Fulfillment kereskedelmi modell mellett döntünk, akkor beszerzés és logisztika is lekerül a webshoppal járó terhek közül. Erre már csak hab a tortán, hogy ha nem túl “körülményes” termékeket választunk (értsd: zárjegyes, veszélyes anyag…) akkor szinte az alap dokumentációs követelményeken (ÁSzF, GDPR, Webshop használat, visszaküldés…) túl alig van / lesz más dolgunk.

Webshop indítás 2021 és 2022-ben. Egy leszel a sok közül, vagy egyedi a sok közül? Te döntsd el

Webshop indítás és a vele járó „dolgok” 2021-ben.

A Tulajdonos és a Webshop

Most eltekintünk a termék raktározásának módjától, a logisztikától és csak a webes megjelenésre összpontosítunk, akkor azt lehet mondani, hogy kétféle webshop tulajdonos van jelenleg. Akinek van annyi kezdőtőkéje, hogy egy szinte mindenre kiterjedt webáruházat rendeljen szakember bevonásával. Illetve az, akinek egyszerre nincs annyi kezdőtőkéje, s az így kimaradó automata funkciókat saját energiájából, idejéből pótolja ki. Nyilván, ha valaki engem kérdez, hogy vajon melyik a jobb, akkor az első megoldást javaslom, de persze tudom, hogy az anyagiak nagyon hamar parkolópályára állíthatják a webáruházzal kapcsolatos álmainkat.

A Termék és a modell

A tulajdonos kezdőtőkéjének feszegetése közben eltekintettünk a terméktől is, annak beszerzésétől, kiszállításától avagy a kapcsolt üzleti modelltől. Viszont ebben a pontban most belecsapunk a termékek végtelen óceánjába. Megpróbálom érthetően megfogalmazni, persze lesz így is ami kimarad, de a lényeg remélem átjön. A termékek áráról, árazásról egy másik cikkben beszélnénk.

Megannyi terméktípus van már a neten. A kézműves kalácstól a populáris gyermekjátékokig, szinte minden. Az igazság az, hogy tényleg bármit el is lehet adni, ha megtalálod a célközönséged. Nyilván itt is közbeszól, hogy ha túl népszerű / jó árfekvésű a termék akkor nagy lesz a konkurencia, ha viszont nem (túl) ismert, akkor nagyon nehéz meggyőzni az embereket, hogy vásároljanak. Mindig félünk az ismeretlentől. Valamint, – mint ahogy fentebb pedzegettem már – nagyon sok olyan relatív új üzleti modell van, ami közül még a termékpaletta kiépítése és a webshop indítás előtt kell beszélnünk.

A jól ismert alapmodellektől (B2C, B2B) függetlenül új kereskedelmi modellek léptek képbe. Ezek a modellek rendesen megbolondították a webes világot, és komolyan érdemes foglalkozni velük a webshop indítása közben is. Most csak kettőt említve, annak mentén, hogy vélhetően ezek a legjobban feltörekvők. Az Előfizetés és a Droppshipping. Előfizetni lehet egy képregénysorozatra, vagy egy oktatási csomagra. Tehát itt maga a termék lehet fizikális, vagy virtuális. Nincsenek olyan klisék a mai világban, hogy a tudást csak a hagyományos iskolák adják, mára a tudásunk is értéket képvisel, és simán lehet termék, akár egy webshopban is.

Dropshipping, ami megborít

Úgy érzem, annyit emlegettem már a Dropshippinget, itt az ideje annak hogy beszéljek is róla egy picit. A Dropshipping kifejezetten fizikális termékekre épül. Általában Fulfillment szolgáltatással társul. Nem is igazán tudom, hogy hogyan lehetne lefordítani a Dropshippinget. Talán „Átruházott szállítás”, „Átirányított szállítás”, „Átdobott rendelés”. Nincs igazán jó és szép magyar meghatározása. Viszont a lényegét körbe lehet írni.

Így a lényege az, hogy maga a webshop nem rendelkezik önálló fizikális raktárral, és árukészlettel. Közvetlenül azon beszállítókkal, netán gyártókkal áll kapcsolatba, akiknek van raktáruk és készletük. A webshop ebben az esetben egyfajta gyűjtőként és továbbítóként üzemel. Ha rendelünk valamit ilyen webáruházból, akkor a rendelés átdobódik a beszállító felé. Ők általában nagykereskedelemmel foglalkoznak csak, a webshop pedig értékesíti az ilymódon beszerzett nagykereskedői árral rendelkező terméket a vásárlói felé. A beszállító így küldi el nekünk / vagy a megrendelőnek a terméket. Amennyiben Fulfillment szolgáltatás is társul ehhez, akkor az ezzel kapcsolatos szállítás, csomagolás, címkézés vagy akár az ügyfélkapcsolat is lekerül a webshop tulajdonosról. Így nem meglepő, hogy az aki eddig csak azért nem állt neki webshop indításnak, mert konkrétan nem volt helye, most az is elindulhatott ezen az úton.

Összegezve picit. Tehát a termék valójában lehet fizikális vagy virtuális (akár tudásalapú is) a modell pedig lehet „hagyományos”, Dropshipping, Előfizetés (mint írtam, van több is, de ezek a legelterjedtebbek). Ha kigondoltuk a webshop indítási mechanizmusok kialakítása közben, hogy milyen modellel fogunk dolgozni, akkor léphetünk a következő szintén fontos pontra.

A Megjelenés és a funkciók

Egy újabb olyan pont, ami a webshop indítás közben fogalmazódik meg. Sajnos egyre többször hallom, hogy „olyan legyen, mint XY webáruháza, mert az milyen trendi”, vagy durvább esetben „Nekem pont olyan kell, mint XY webshop, de minden elemében azonos legyen”. Egy Copy+Paste webáruház egyrészt nagyon gáz, másrészt ha belegondolsz, akkor ezzel a megoldással csak

egy leszel a sok közül, nem pedig egyedi a sok közül.

Webáruház, mint egyre csábítóbb vállalkozási forma lépett be a képbe és a mai napig egyre többen állnak neki a netes zajban webshop indításnak. Viszont azzal, hogy van elég tőkéd vagy elég időd és egy jó üzleti, kereskedelmi modelled, még önmagában nem fogod a vevőket becsalogatni. Sajnos itt érkezik be a fentebb említett Másol+Beilleszt megoldás hátránya is. Ezzel nagyjából tönkre is verted a fentiek sikerességét. Ki kell tűnni a tömegből. Légy bátrabb, merészebb a megjelenés tekintetében, persze letisztult maradj, de mégis ébressz a leendő vásárlódban egy „Azta, ez de profi, tetszik” érzést. A másolás csak az alábbi érzést váltja ki: „Aha, ez valami kamuoldal, mert az ezer éve működő XY webshop is így néz ki”.

Ráadásul aki másol(tat), az sok esetben görcsösen ragaszkodik azokhoz a funkciókhoz is amiket a másolni kívánt oldalon talált. Attól hogy olyan funkciókat vetünk be amik haszontalanok, nem lesz a webshopunk „kívánatosabb”. Nem kell összehasonlítás ha a termékeink között nincs közös pont. Nem kell kívánságlista sem, ha nem tudunk teljesíteni, meg nem is vagyunk Tibi bácsi sem. Ilyesmikre gondolok. Ezeket a funkciókat még a webshop indítás előtt le kell tisztázni, s persze a webáruház vizuális megjelenését is.

A Vásárlók és a megtartásuk

Ha az eddigi webshop indítási pontokat ügyesen építetted fel, gondoltad át, akkor már megvan hogy mire költöd el a tőkéd, milyen modellt, megjelenést és funkciókat fogsz használni. Sokan itt kifelejtik, bármilyen fura, hogy kiknek szól a webáruház, kikből szeretnénk vásárlókat, milyen réteget célzunk. A fentiek akkor működnek, ha meghatározzuk, hogy kiknek szeretnénk értékesíteni. A piac szinte minden szegmense nyitott.

Árulhatjuk tudásunkat, legyen az egy basszusgitár oktatás, vagy az amit én is adok (honlap és webshop készítéssel kapcsolatos oktatás), de lehet képregényekre való előfizetés, vagy valódi populáris termékek forgalmazása, de ha nem határozzuk meg a célközönséget akkor bizony ne is várjunk vásárlókat. A vásárlók skálája lehet szűkebb vagy szélesebb, függően attól hogy mit is árulunk. Nyilván a basszusgitár oktatás célközönsége nem lesz egyenlő azzal aki honlapkészítést szeretne tanulni. Ez így egy könnyen meghatározható vásárlói célkör. Ellenben egy fizikális termékeket forgalmazó webáruház esetében. Itt ugyanis minél nagyobb, sokszínűbb a termékpaletta annál keservesebb lehet behatárolni a szétterjedt vevői réteg azon pontját ami a Mi vásárlóink keménymagját alkothatják a jövőben.

Ez egy fontos pont. Nyilván lesznek „kósza” vásárlók, olyanok is akik 1-3 alkalommal vesznek valamit, de lesz (ha minden jól megy) egy keménymag. Ez utóbbi maga a visszatérő vásárló akiket szerintem illendő jobban megbecsülni. Fentebb írtam, hogy a populáris termékek piacán bizony óriási a verseny. A konkurens azon lesz, hogy akár a Te vásárlód is elcsábítsa. Nagyon durva példa következik, illetve inkább ellenpélda a megbecsülésre. Az egyik hazánkban is működő telefonszolgáltatásokat nyújtó „giga-vállalat”esetében sokszor az ember úgy érzi, hogy a régi ügyfeleket nem becsülik annyira, mint az újonnan belépőket. Sokan épp ezért váltanak máshova, mert ott érzik hogy valamit ér az ember, mint vásárló. De ez egyébként máshol is elég veszett formában van jelen, sajnos.

Észben kell tartani tehát, hogy a visszatérő vásárló meg legyen veled és a webshopoddal elégedve. Ők azok akik a legjobb marketingértéket képviselik, hiszen ajánlás útján tovább fogják vinni online boltod nevét.

Egyebek és doksik

Ezen részben már túl is vagyunk a fentiek által okozott több napos fejfájáson. A webshop már rendelkezik feltöltött termékekkel, jól néz ki, a pénzünk lassan a végéhez ér (vagy a ráfordított időnket nyújtjuk épp, mint a rétest). Plusz kialakítottunk egy üzleti és kereskedelmi modellt, ráadásul egyre jobban képbe is kerülhetünk a célközönséggel. Most jön a száraz anyag. A Webshop tulajdonosok Freddy Krueger-je a büntetéstől való félelem. Jön a NAV, vagy a fene tudja ki és mi és rommá bünteti a jól felépített boltunk. Ugye, milyen lázálom lehet? De valójában kell, hogy ellenőrizve legyenek a gombamód terjedő webáruházak.

Annak akinek rendben van a webshop dokumentum állománya, nem igazán van félni valója. Szükséges Általános Szerződési Feltétel, Adatvédelmi Nyilatkozat, Impresszum ez minden esetben kell. Ehhez jöhet a fizikális termékek esetében az Elállási jog gyakorlásának megfogalmazása, akár az Online panasz is (ha nagyon részletes akarsz lenni). A dokumentumokat egyértelműen az webáruházra kell szabni. Mindig azt mondom, hogy bár van bőven alternatív megoldás (például sablonok), de egy jogásznál jobban nem tudja összeállítani senki ezeket az “íratokat”. Ne felejtsük el tehát, ezek kellenek, nem fogja elfogadni a NAV, hogy “Pont most akartam feltölteni”. Ilyen nincs.

Az egyebek mellé tartozik a nem kevésbé fontos, de valójában magához a webshop indításhoz nem releváns karbantartás, fejlesztés témakör is. Minden vásárló szereti a gyors, stabil webshopot. Ehhez elengedhetetlen, a megfelelő foglalkozás. Értsd úgy hogy ha CMS-t használsz, akkor az összes bővítményt frissíteni kell, hogy ne legyenek biztonsági rések, és hogy ne lassuljon az adott online bolt. A fejlesztések is fontosak. Ha ügyesen csináljuk, akkor a vásárlóktól kapott visszajelzések alapján tudjuk a legjobban eszközölni. (egyébként ez is egy formája a vásárlók megbecsülésének). Viszont tényleg nem húzom tovább a cikket, mert a karbantartás, fejlesztés már egy másik cikk leginkább.

Lecsengés…

Az az igazság, hogy bőven lehetne még írni, továbbmenni konkrétabb példákra, arra esetleg hogy mit és hogyan lehetne indítani pl 2022-ben. De a cikk így is hosszú lett, s szerintem pont elég betekintést ad abba, mire is kell figyelni a webshop indításnál, mint olvastad nagyvonalakban szerettem volna vázolni, mivel is számolj, ha ezen útra tévedsz. Szeretném folytatni akár azzal, hogy kivesézem a pontokat, mert úgy kapsz konkrét képet egy-egy kérdéses témával kapcsolatban. Szóval hamarosan jelentkezem, és nagyon köszönöm, hogy velem maradtál az utolsó pontig.

Tetszett a cikk?

Share on facebook
Oszd meg Facebook-on
Share on twitter
Tweetelj róla
Share on linkedin
Oszd meg Linkdin-en is
Share on pinterest
Dobd ki a Pinterest-re

Még ne siess!

Tényleg szeretnéd kihagyni
a 10%-os kedvezményt?

Ez nem csak duma! Viszont fogy az idő. Én sem tudok minden akciót a végtelenségig tartani.

00
Nap
:
00
Óra
:
00
Perc
Ebből az akcióból sajnos kifutottál :(