Mennyibe kerül egy webáruház manapság?

Mielőtt rátérnénk, hogy mennyibe is kerül egy webáruház, érdemes megbeszélni egy pár dolgot. Egyrészt azért is mert ezek befolyásolják az árat, másrészt azért is mert nem árt ha tisztában vagy azzal, hogy mivel is jár egy webáruház. Mindemellett azt is le kell szögezni, még így az elején, hogy ahány webdesigner annyi árajánlat létezik, lentebb leginkább az általános árak lesznek megemlítve. Pontosabban az, amit nevezhetünk „átlagnak”.

Mennyibe kerül egy webáruház manapság? PixelBay - Webáruház készítés

Mi kell egy webáruházhoz?

Egy ötlet, egy koncepció hogy a termék miként éri el a vásárlókat, persze a termék is kell, illetve hogy miként fog a webáruház valóban termelővé válni. Ez így talán pofonegyszerűnek tűnik, de azért nézzük meg alaposabban. Szóval az Ötlet. Nem elég annyi, hogy „az az ötletem, hogy el vattapamacsot fogok árulni kismacskáknak”. De miért nem? Az jó kiindulópont hogy az ötlet egyedi, de érdemes megnézni hogy hasonló termékek vannak-e a piacon, ha igen meg kell vizsgálni hogy képesek leszünk-e versenyben tartani az ötletünket. Igen, jól sejted, ez már egy kunkorenciakutatásnak felel meg. Itt érdemes elmondani, hogy minél általánosabb az ötlet annál jobban kutatni, keresni kell azt a megoldást, ami hosszútávon is piacképes marad.

Ehhez már kelleni fog az is, hogy a termékünk mely az ötletünk alatt „bújik” meg miként fogja elérni a leendő vásárlókat. Nem elég annyi, hogy „majd hirdetek Facen, meg Google-n”. Ne feledd a konkurenseid is ezt teszik. Labdába sem tudsz rúgni, ha az első részt (Az Ötlet) elhanyagoltad. Nézd meg, hogy ki miként értékesít, keresd azt a pontot amiben Te leszel a legjobb és ez fontos! Keresni kell alternatív megoldásokat. Tehát akár partnerséget, viszonteladói rendszert építeni, stb… A fizetett hirdetések mellett tehát az organikus elérésre is fókuszálni kell.

Fókuszban a webáruház terméke

A webáruházad egyik fókuszpontja maga a termék. Nem kell csodálkozni, hogy erről is szó esik. Hiába a piackutatás, a konkurencia felmérése, vagy a célcsoport megkeresése feltérképezése és annak terve, hogyan is éred majd el őket, ha maga a webáruházban megtalálható termék nem nyeri meg az idevonzott látogatót. Igen, ő még csak látogató, érdeklődő, nem pedig vásárló. A terméknek megkapónak kell lennie. Ha csak egy wikipédia leírást bemásolsz a termékhez ne lepődj meg, hogy a becsalogatott emberek minimális százaléka válik vásárlóvá. Ez hatványozottan igaz akkor, ha a terméked egyébként még 10 másik konkurensnél is megtalálható. Igenis tessék időd szánni minden termékedre.

Nem adsz meg leírást, mert mindenki ismeri? Nem akarsz egyedi képeket, mert mindenhol megvan a neten? Ha ilyen kérdésekre „igen” a válasz akkor nagy a baj. Egyfelől SEO (keresőoptimalizálás) szempontból is „kinyírhatod” az oldalad, másrészt a látogató, érdeklődőt nem kapja el a sablon termék láttán a vásárlási láz. Főleg ha nem is kap választ a kérdéseire. A kérdések megválaszolása akkor is fontos ha azt gondolod hogy nem. Ne feledd egy laikus vásárló nem fogja tudni hogy az adott termék milyen tulajdonságokkal bír. S, ekkor történik az, hogy bezárja az oldalad, majd elmegy a konkurenciához, és megveszi ott, főleg ha az még árban is jobb.

Picit szedjük össze a fentieket

Tehát kutass az ötleted után, nézd meg a konkurenseid (ha vannak), legyen egy célzási stratégiád (fizetett és organikus egyaránt), és érződjön a termékeden, hogy egy profi webáruház, profi szakemberétől származik.

Most jöhetne a kérdés hogy „Jó, értem, de ennek mi köze is van ahhoz hogy mennyibe kerül egy webáruház?” Sok, nagyon sok. Részben azért mert ha magad nem boldogulsz a fentiek kidolgozásával akkor meg kell bíznod egy szakembert. Egy marketing szaki díjazása 100.000 forinttól akár millióig is (vagy tovább) is terjedhet. Viszont nagyon fontos megjegyezni, hogy nagyon sok mindent Magad is képes vagy felmérni. Minél jobban képbe vagy annál kevesebbe fog kerülni a marketing szaki. Ha egyáltalán kell. Ne feledd ha kevés a konkurens, vagy nagyon egyedi terméked van, akkor azért fel tudod Te is mérni, hogy miként lehet értékesíteni. (nah erre a mondatra biztos sok marketinges felszisszen).

Webáruház funkciói befolyásolják az árat?!

Minden webáruháznak megvannak a funkciói, még akkor is ha benned ez így nem egészen kristályosodott ki. Egy beléptető, regisztrációs megoldás is éppúgy funkció, mint hogy össze lehet hasonlítani a termékeket, vagy hogy automatikusan számlázz a rendszer. Egy picit tegyük ezt tisztába. Nem attól lesz jó egy webáruház, hogy minden „vacak, csilli-villi funkció” benne van. Attól lesz jó, hogy olyan hasznos funkciók vannak a webáruházadban, amik elősegítik a vásárlási szándék létrejöttét. Segítenek látogatóból vagy érdeklődőből vásárlóvá válni. Ezt nevezzük konverziós folyamatnak. Ha idegesítő felugráló ablakok, vagy indokolatlan csetbotok úsznak be a „képbe” akkor fel fogod mérgelni a látogatót és a konverziós folyamat meg fog szakadni (bezárja az oldalad).

Mit nevezhetünk jó webáruház funkciónak?

De akkor mi a jó funkció? Mérlegelni kell. Ha két terméked van, akkor nem kellenek összehasonlító, vagy kedvenc-listához adó funkciók, „gombok”. Még csak GYÍK csetbot sem kell (csak legyen jó a termék leírása). Úgy tekints ezekre a webáruház funkciókra, hogy mindenképp segítse és ne akassza meg a konverziós folyamatot. Viszont egy automatizált számlaküldés akár két termék esetében is hasznos. Nemcsak felgyorsítja a fizetést, de a te válladról is sokat le fog venni.

Másik oldalról pedig ezek szintén árdeformáló tulajdonsággal bírnak. Minél több funkció van annál többe kerül a webáruház is. De fontos, hogy azért ami segít, ami tényleg jó azon ne akarj spórolni, mert meg fogja bosszulni magát. Tehát ha megannyi funkciót be szeretnél integrálni akkor nem kell meglepődni, hogy maga a webáruház akár a fél milliót, vagy a mégnagyobb összegeket is el fogja érni. Csak ésszel…

A kinézet is befolyásolja hogy mennyibe kerül egy webáruház?

De még hogy. A kinézet esetében annyi megoldás van, hogy talán nem is sorolnám fel mind. Léteznek sablonok, azaz olyan előre elkészített külalakok, témák, amikkel kevés a meló, megkell venni, vagy ha ingyenes akkor még azt sem, majd integrálni a WordPress „motorunkba”. Ezentúl léteznek a sitebuilderrel készül részben egyedi külalak megoldások is. Ezek sem lesznek olcsóbbak, csak azért mert nem kell liszenszt fizetni érte. Hiszen ebben is sok meló lehet. Illetve vannak a teljesen egyedileg „lekódolt” külalakok. Ez utóbbi talán a legborsosabb. Bár a fentiek akár egy honlap esetében is igazak lehetnek. Ide, vagy akár a funkciókhoz is sorolható az aloldalak minősége és mennyisége is. Minél több aloldalt szeretnél annál valószínűbb a drágulás is.

Képek, videók, termékfotózás, stb…

A választott megoldáson túl médiák is befolyásolják. Azaz a képek. Ha egyedi képeket szeretnél, pl termékfotóst kérsz fel, vagy rajzolt figurákkal szeretnéd feldobni a kinézetet akkor bizony szintén rá fogsz fejelni az webáruház árára.

A külalak esetében azt tudom tanácsolni, hogy érdemes követni az ötleted. Ha ez egyedi tervezést igényel akkor nyilván úgy, ha viszont meg lehet oldani sablonnal, esetleg sitebuilderrel akkor használhatod azt is. Viszont a termékfotók lényegesek lehetnek. Egy csodásan fényképezett termék önmagában is jól néz ki, és képes konverzióra, de ha pl ehhez még egy szép oldal, egy nagyszerű leírás is párosul akkor bizony rendesen növelheted a konverziós arányt.

A reszponzívitással mizu?

Majdnem ki is felejtettem, köszi a kérdést. Azért is hagytam majdnem el ezt a részt, mert nálam, és amúgy sok más webdesignernél már nem is kérdés, hogy egy honlap vagy webáruház minden készüléken jól kell hogy megjelenjen. De természetesen ez is fontos szakasz még itt, a külalaknál. A mai kor embere már telefonnal a kézben indul bárhova, így nem is meglepő hogy a “mobil first” a reszponzívitás elsődleges momentuma. De azért itt is figyelni kell, hogy tényleg minden szuper legyen, azaz ne lógjon le egy-egy termék szövege, képe, vagy ne borítsa be a fél képet egy popup amit nem lehet bezárni, mert kívül esik a kezelhető felületen. Viszont az az igazság, hogy manapság ez a rész nem hordoz különleges költségeket. Úgymond jár a webáruházhoz, mint hogy a párizsit sem a zsebedbe teszik, hanem szépen becsomagolják.

Webáruház termékeinek feltöltése.

Még ez is? Igen, ez is. Ne feledjük el, hogy a webáruház önmagától nem tölti fel a termékeket, hacsak nem dropshippingről beszélünk. (erről egy másik cikkben beszélek majd). Persze ahol 2-10 termék van az nyilván nem fogja földrevinni a pénztárcád. Viszont ahol 300-1000 vagy netán 4-5000 esetleg annál is több termék van, nah az igen. Az is igaz, hogy egy óriás webáruház esetében nagyon durva munka ha egyesével akarod feltölteni, egyedi képekkel, egyedi szöveggel a termékeidet, viszont muszáj lesz. Nah jó, nem feltétlenül kell egyesével bepötyögni mindent. Nyilván nem. Megannyi feltöltési megoldás létezik, de ehhez is az kell hogy az meglegyen az oldalon, a webáruházban (és igen, ez is egy funkció).

Most akkor merre is?

Tehát két út van. Ha megbízol valakit, hogy töltse fel a termékeket, képekkel szöveggel. Avagy ha megbízod a webdesignert hogy készítsen egy feltöltő funkciót is az oldalba. Így akár egy excelből is fel tudod dobni a termékeidet, akár magad is. Kétségkívül az utóbbi megoldás pénztárca-barátabb, még akkor is ha az adott funkciót ki kell fizetni, viszont az első megoldás leveszi a válladról a terheket, de persze drágább is.

Amennyiben csak pár termékről van szó, akkor a fentiek közül egyik sem okos döntés. Az viszont inkább, hogy magad csinálod. Azért is mert így kicsit belerázódsz a dologba, másrészt nem adsz ki felesleges összegeket.

Nem beszéltünk az „egyéb” kiadásokról.

Jogosan jöhetnél ezzel: Olyan is van? Miért? Megvan az ötlet, megvan a stratégia, megvan az oldal összes hasznos funkciója, megvannak a termékek és egy remek külalak is, milyen kiadás van még? – A dokumentációkról elfeledkezték ugye? Kár… Mert azok is kellenek. Egy webáruháznak minimum szüksége van Általános Szerződési Feltételekre, Adatkezelési Szabályzatra. Ez a minimum! Az ÁSZF tartalmazza a szállítási feltételeket is, de több esetben ez külön doksiban, vagy aloldalon is feltüntetésre kerül, mint ahogy (ez már kevésbé szokott feltűnni de nem árt) a panaszkezelés, vagy az elállási feltételek is.

Ha tényleg profi szerződést szeretnél, akkor jobb ha egy jogi szakemberhez fordulsz, ez ismét költséget vonz magával. De erre is van „lite” megoldás, abban az esetben ha időt szánsz rá. Nagyon sok elfogadott és akár jogász által elkészített minta létezik. Ezeket ugyanúgy használhatod, feltéve ha a rád vonatkozó részeket módosítod. Így olcsóbbá válik a dolog.

Rendben! Tehát mennyibe kerül egy webáruház?

Nézzük is. Két út van előtted. Az egyik, hogy Te magad sokkal több időt szánsz egy szuper webáruházra, ezáltal költséget fogsz spórolni és jobban meg is érted, meg is becsülöd a munkásságod. A másik út hogy mindent kiadsz szakembereknek (marketingesnek, webdesignernek, termékfotósnak, jogásznak… ) Így nem lesz rajtad semmilyen nyomás, és az időd sem megy el az egésszel, viszont így költséget biztos hogy nem spórolsz. Az utóbbi (ha jól választasz) biztos hogy egy professzionális webáruházat, még az első egy kevésbé profi de sokkal hozzád közelebbi webáruházat fog eredményezni.

Szóval ha most számokat kellene mondanom, hogy mennyibe kerül egy webáruház, akkor most így alakulna a dolog. Egy egyszerűbb webáruház melyben kb 10-20 termék szerepel, amiket Te magad töltesz fel. Illetve a legfontosabb funkciókkal van felvértezve (automata számla, belépés / regisztráció). Plusz rendelkezik a szükséges és minimum 2 dokumentummal, mindez úgy hogy egy sablon lett felhasználva hozzá, akkor 150-200 ezer forint körül kell számolni.

Amennyiben sokkal több termékről, például 500 termékről van szó, melyet még mindig Te magad szeretnél feltölteni. S, ehhez egy egyedi külalak is párosul. Sőt plusz funkciók is, mint az összehasonlítás, vagy a kívánságlista, illetve egy “elhagyott kosár” emlékeztető (plusz az automata számla is), akkor 200-250 ezer forint körül gondolkodj.

Ha tényleg mindent a szakikra szeretnél bízni, plusz egy erős marketing alapot is szeretnél, akkor 300 ezer forint felett kell gondolkozni. Felső határát ha meg kellene határozni, így 2020-ban akkor talán 600 ezer forint lehetne. De ezt nagyon meg tudja nyomni, ha pl 2-4000 terméket kell importálni a webáruházba, úgy hogy ezt a “webes” végzi el.

Tehát 150.000 Forint alatt ne is igen gondolkodj webáruházban. Persze alatta is ki lehet hozni, de mint írtam meg fogja bosszulni magát.

Saját tapasztalatom is megosztom…

Saját tapasztalatom inkább azt mutatja, hogy az időt rászánva szeretne sok ember saját webáruházat, viszont beleesnek abba a hibába, hogy a minimális költségeket is lesarkosítják, megnyirbálják. Például nem akarnak automatizációt, egy szebb designt (mert az 10000 Forinttal drágább) vagy nem akarnak egyedi képeket szöveget, a marketinget pedig meg sem akarják hallani. Ez a fajta webáruház fog a leghamarabb elvérezni. Az elején természetesen tetszik mert sokat spórolt rajta, de inkább a költségnyirbálás az ami szimpatikus, mint maga az oldal.

Aztán telik múlik az idő, és semmi sem történik. Befut egy két megrendelés az 5-10 ezer forintos Face hirdetésből, de igazi visszatérő vásárlók nem keletkeznek. Itt szokott befutni az a kérdés „Miért nem jó a webáruházam?”. Ekkor kerül sor egy kellemetlen beszélgetésre. A legdurvább az, hogy megannyi esetben felhívom az ügyfél figyelmét, akkor ha valami „balgaságot” szeretne beintegrálni az oldalba, vagy ha a webáruház kárára szeretne költséget nyirbálni, hogy nem lesz jó, de több esetben figyelmen kívül lesz hagyva.

Épp ezért is gondoltam arra, hogy leírom a fentieket, és bár nem lett kicsi a cikk, még mindig tudnék írni … de legyen ez egy „más tészta”.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebook-on
Tweetelj róla
Oszd meg Linkdin-en is
Dobd ki a Pinterest-re