Mit tehetek vállalkozóként a koronavírus idején? Vége mindennek?

Mindennél fontosabb az egészség! Nagyon sok helyen elrendelték az otthoni munkavégzést, mint már tudjuk is bezártak az iskolák, és már az óvodák, bölcsődék zöme is. Emellett több kormányhivatal is, vagy csökkentett munkaidővel, vagy egyáltalán nem nyitnak ki. S, persze a vállalkozásokat is erősen érinti a vírus által okozott negatív gazdasági hatás. Arról már nem is beszélek, hogy a kijárási tilalom is kilátásba került, mint egyfajta fékező erő a járvány ellen.

Koronavírus ideje alatt vállalkozási kérdések
Mit lehet tenni a koronavírus ideje alatt a vállalkozásunkkal?

A koronavírus a fizikai valóságot tényleg pokollá teszi. Ha vállalkozó vagy akkor most bizony meg kell húzni a gatyaszárat. Viszont most nem arról szeretnék írni, hogy mennyire fogja „földbedöngölni” a vállalkozásod a vírus, vagy hogy hogyan moss kezet, esetleg mire figyelj egészségügyi szempontból, mert erről kismillió bejegyzés van már, hanem arról fogok írni, hogy esetleg mit tudsz tenni annak érdekében, hogy megmaradjon a vállalkozásod, esetleg hogyan tudod kihasználni az egyetlen megmaradt területet ami koronavírus mentes, azaz az Online teret.

Próbálok segíteni, persze nem biztos hogy rá lehet húzni minden vállalkozásra az elképzeléseket, ötleteket, de talán jó kiindulópont lehet Neked is. Kérlek úgy olvasd a lenti sorokat, hogy nem okoskodásnak szánom, nem azt akarom hogy így csináld, csak vázolni szeretném azon opciókat amikkel talán mérsékelheted a vállalkozásod veszteségeit.

Mit tehetünk mint kisvállalkozók a helyzet ellen?

Nagyon nehéz megmondani, hogy meddig tart a krízis. A koronavírus nemrég pandémia lett, így a WHO adatai alapján nyilván hosszabb távra kell számolni a vírus közvetlen hatásával és méghosszabbra az utána következő negatív kihatásokkal. Számos ország vezetői elkülönítettek egy X alapot a vállalkozások segítésére, a munkahelyek megtartására, nálunk is van egy pár intézkedés, de konkrét segítség még nem hangzott el. Azért lássuk be hogy az adók be nem fizetése, a hitelek fizetésének „csúsztatása” nem jelent egy biztos lábon álló megoldást. Sok vállalkozás, főként egyéni vállalkozók felfüggesztették a tevékenységüket. Ez teljesen érthető is. Ahol csak egyszemélyben dolgozik az ember, ott könnyebb döntéseket hozni, emberi vonatkozásban. Persze az anyagi, gazdasági korreláció egy teljesen más tészta.

Szóval mit is tehetünk? Első körben fontos hogy feltárjuk vállalkozásunk lehetőségeit, úgy hogy figyelembe vesszük a legrosszabb forgatókönyvet is.

Járvány szempontból érdemes úgy számolni, hogy ha innentől 3 hónapig tart a vírus terjedésének időszaka, akkor kb újabb 4-6 hónap kell mire elindul a gazdaság (most azért kijelenthető hogy stagnál, de inkább zuhan minden gazdasági mutató). Ez az év ergo elúszott. Ha ennél több pl 6 hónap a járványidőszak, akkor 10-12 hónap lesz mire egyenesbe rázódik az ország. Végig kell gondolni a vállalkozás minden szegletét. Teljeskörűen ebben nem tudok segíteni, de címszavakban talán igen. Tegyük fel a következő kérdéseket magunknak.

Első körben kérdés, hogy nagyobb kihatása van-e a koronavírusnak a vállalkozásra?

Nem minden vállalkozás egyenlő arányban érintett a vírus negatívumaiban. Egy kőműves, asztalos, fényező, azaz azok akik fizikális szolgáltatásokat nyújtanak sokkal jobban megszenvedik a koronavírus általi  recessziót, mint pl egy pizzéria, és talán a legkevésbé azok a vállalkozások érintettek akiknek csak Online valóságuk van. Tehát a szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoknak a legrosszabb, ha az nem Online térben mozog. Ha terméket értékesítesz, akkor jobban jártál. Ha szabad így fogalmazni.

Hogy áll a likviditási tőkénk?

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal meddig tudunk nyújtózkodni. Hosszabb időre kell tervezni, azaz itt nem elég a vállalkozásunk taktikai előkészítése, ide stratégiai tervek kellenek. Akár úgy is ha új profilt kell teremteni.

Mi az a kiadás amit tudok csökkenteni, annak érdekében hogy ne kelljen munkahelyeket megszüntetnem, és felszínen maradjon a vállalkozásom is?

A Legtöbb vállalkozás hirdet X, Y felületen, platformon. Ezekből is lehet csökkenteni. Meg kell vizsgálni, hogy az elmúlt 6 hónap adatai alapján melyik az a hirdetési platform amelyik leggyengébben muzsikál, persze befektetett összeg alapján. Ha megvannak, akkor mihamarabb szüneteltessük azokat. Felesleges kiadásokat generálunk magunknak egy amúgy is gyengébben szereplő kampánnyal.

Ha lehet mi is állítsuk át a vállalkozásunkban dolgozókat Home Office munkakörre, ezzel nem csak óvjuk az Ő és Mi és persze ügyfeleink egészségét, de csökkenteni tudjuk a boltunk, üzletünk, irodánk fenntartási költségeit is. Álljunk át digitális lenyomatra. Azaz ahogy lehet csökkentsük a papírokat az irodánkban, üzletünkben. Most nem a környezettudatosságra akarok kitérni, hanem az ezzel járó költségekre. Hasonló akár apró, akár nagyobb dolgokkal is csökkenteni tudjuk a kiadásainkat. Érdemes ezt a vonalat továbbgondolni saját üzletedben is.

Mit csináljak a lemondásokkal?

Az emberek ebben az időszakban mindent és mindenkit képesek lemondani. Legyen az asztalos, villanyszerelő, burkoló, vagy bármilyen olyan szolgáltatást adó vállalkozás ami főként személyes kontakttal járhat. Teszik ezt egyrészt azért, hogy megóvják az egészségüket, valamint hogy az anyagi tartalékokat ne éljék fel, akár egy lakásfelújításra. Ez egy normális emberi reakció. Természetesen ez a Te vállalkozásodnak akár a végét is jelentheti. Biztos Te is azon gondolkodsz, hogy most mit lehet tenni?

Ha egy ügyfeled azzal hív fel, hogy szeretné lemondani a megbízást akkor fontos, hogy ne csak elfogadd ezt a tényt. Ajánlj fel 2-3 hónappal későbbi időpontot, persze ezt is felételesmódban. Sőt a legjobb ha elé mész ezeknek a lemondásoknak, és magad hívod fel az ügyfeleidet. Ne várd meg még ők keresnek.

Ha minden ügyfeleddel aki „függő megbízás” alatt áll ezt megteszed, akkor egyrészt valamelyest tervezhető lesz a beosztásod, hiszen így kialakul egy új időpontrendszer, másrészt az ügyfelek érzik hogy foglalkozol velük, és Te is felelős állampolgárként az Ő és Saját egészségedet tűzöd ki célul. De ami fontos hogy tényleg tervezhető maradsz. Független attól hogy nem tudom sem én, sem Te hogy meddig tart a koronavírus okozta bénulás.

Az időpontok eltolásával látni fogod, hogy pl egy-két-három hónap múlva hogy állsz és milyen munkáid maradtak meg. Ha ez az eltolás nem elég akkor tovább kell tolni. Azt akarom mondani, hogy ne engedd el az ügyfeleid kezét, próbáld rábeszélni őket hogy ne mondják le a melókat, csak időzítsék át, mert akkor tervezhetetlenné válik a vállalkozásod.

Át tudom állítani a vállalkozásomat teljes mértékben az Online világra?

Nyilván egy kőműves nem tudja megtenni hogy átálljon online térre teljes mértékben, ehhez nem is kell nagyon magyarázat. Itt inkább azoknak lehet előnye akik valamilyen fizikális bolttal rendelkeznek, de még nem Online a bolt. Napokban már olvasható volt, hogy 500 étterem nyílt a Netpincéren az elmúlt időszakban. Akik ezt meglépték, azok bizony már ennél a kérdésnél tartanak. Tehát ha nincs a vállalkozásod a weben az óriási öngól jelenleg. Vidd a netre amennyiben lehet.

Fizikális szolgáltatás mely részét tudom netre vinni?

Ez nagyon szögletes kérdés. Aki világéletében fizikailag adott szolgáltatást, annak nem sok affinitása lehet a netes dolgokhoz. Plusz, jöhet a kérdés „Én asztalos vagyok! Nem tudok bútort készíteni Online! Mégis hogyan gondoltad?” Ez persze igaz, hiszen érdekes is lenne. 😀 Viszont sok dolog van amit esetleg át tudsz ültetni a netre, még akkor is ha asztalos vagy. Hozz létre időpont foglalási felületet, úgy hogy pl 2-3 hónap múlvára lehessen foglalni.

Legyen egy űrlap ahol le tudják írni hogy mit szeretnének, és hogyan (persze kapcsolattartási adatokkal együtt). Ez is fontos, hiszen amíg otthon ülsz, tudsz tervezni. Küldjenek képeket leírásokat az ügyfelek. Így meg tudod tervezni hogy pl hogyan nézzen ki a konyhabútor, milyen járólap legyen letéve, miként legyen lefestve a fal és hogy ez mennyi festéket venne fel. Sőt több esetben akár egy online „tanácsadás” is működhet.

Ezenkívül akár videókat is létre tudsz hozni, ahol bemutatod a vállalkozásod, illetve azt hogy most például a koronavírusra való tekintettel miként járulsz ahhoz hogy mégis elinduljon valami az egyes megbízásoknál. Mindemellett a fizetéseket is lehet Online formába önteni. A Bankkártyás vagy az átutalásos rendszer teljesen megbízható és járható út.

Tehát átszervezésre, újragondolásra van szükség?

Igen! Határozottan igen. Megannyi vállalkozás inkább szüneteltet, vagy bezár. Nem feltétlenül ez a jó megoldás. Keresni kell alternatívákat, keresni azon megoldásokat amik lehet hogy csak töredékét adják az eddigi bevételeknek, de mégis képesek a felszínen tartani a koronavírus és az ezután következő kihatások ideje alatt is a vállalkozásod.

Többen csak a vírusra koncentrálnak. Tovább kell nézni ezen. A vírusjárványnak nagyon súlyos gazdasági kihatásai lehetnek, Neked mint vállalkozónak ezzel is számolnod kell. Épp ezért fontos azt a területet megcélozni, ahol a járvány nem ér el, nincs kontakt, és képes csökkenteni a negatív hatásokat, ez nem más mint az Online tér.

Mit tehetek ha már nem tehetek semmit?

Van olyan vállalkozás és lehet a tiéd is pont ilyen, aki már bezárt, mire ezen sorokat olvassa. Nyilván itt már nem célszerű kinyitni. S, persze a mostani kormányintézkedések láttán nem elképzelhetetlen hogy lassan minden és mindenki be fog csukni. Itt két dolgot tehetsz, vagy feladod és akkor a vállalkozásodnak annyi, vagy fogod magad és új utak felé nézel. A legtöbb esetben az lehet a fő gond, hogy pl egy kőműves, vagy festő (tehát akik fizikális szolgáltatásokat nyújtanak) nem feltétlenül érzik hogy a virtuális világban is vannak lehetőségek. Pedig De!

Ne feledd el, hogy igenis jó vagy abban amit csinálsz, igenis van tudás a szolgáltatásod mögött. Több lehetőséged is van.

Ráadásként, készíts cikkeket, beszámolókat hogy minél többen megismerjenek téged. Írd le például hogy neked mint vállalkozó mik a terveid, mik az elképzeléseid a vírus tombolása alatt illetve után. Próbálj meg információval és főleg értékkel szolgálni. Ne feledd a koronavírus egy olyan pandémia mely felkészületlenül ért mindenkit. Nem csak téged és a Te vállalkozásod, hanem az embereket is. Egy-egy ilyen videós, cikkes online publikáció segíthet az embereknek elviselni a karantén és az azt követő időszakot is.

Egy új helyzet alakult ki, és csak az tud fennmaradni aki képes új utakat teremteni, vagy innovatívan gondolkodni. Muszáj neked is dinamikusan alakulni a mostani állapotokhoz képest.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebook-on
Tweetelj róla
Oszd meg Linkdin-en is
Dobd ki a Pinterest-re