Tényleg el vannak szállva a honlapkészítési árak?

Honlapkészítési árak sokszínűségének okai

Egy szerintem, és több ügyfelem szerint is érdekes témakörre próbálok reflektálni, azzal hogy kiemelem a honlapkészítési árak mibenlétét, annak képzésének kritériumait. Valóban ennyibe kerül egy honlap? Miért van az hogy hatalmas eltérésekkel dolgoznak egyes webdesigner csapatok? Melyik a jó ár? Az olcsó honlap csak rossz lehet? Sok helyen nem találok honlapkészítési árakról szóló aloldalt, miért van ez? Ilyen és ezekhez hasonló kérdésekkel nagyon sokszor találkoztam már. Nézzük is a válaszokat. Fontos hogy a lenti cikk esetében nem beszélünk a SEO-ról. Tehát a keresőoptimalizálási árak nélkül írom le a fontosabb pontokat.

Miből tevődnek össze a honlapkészítési árak (SEO árak nélkül)?

Fontos meghatározni, hogy egyedi kódolással, vagy bármely Tartalomkezelő rendszerrel készül el az adott honlap. A honlapkészítés esetében ez egy sarkalatos pont. Egyedi kódolással készült honlap sokkal drágább mint a tartalomkezelő rendszerrel felépített (CMS) honlap. Ez mindig is így marad. Ezentúl ha egyedi kódolásról van szó, akkor többé kevésbé elmondható hogy minimum 2-5 fős csapat dolgozik az adott oldalon. Természetesen ez is dob valamennyit az összegen. Többen jelezték, hogy WordPress honlapkészítés esetén is megannyi árajánlatot kaptak. Egyszerű honlap esetében is 30-70-100 ezer forintos eltérések voltak.

WordPress honlap

A WordPress tartalomkezelő rendszerrel készült honlap estében tényleg érdekes lehet a hatalmas árkülönbség. Van aki tudja, van aki nem, épp ezért leírom hogy a WP (és megannyi hasonló CMS) Open Source azaz nyílt forráskódú rendszer, maga a motor ingyenesen letölthető, és fejleszthető is. Tehát ebben az esetben ezért egyáltalán nem lehet pénzt elkérni. A honlapkészítési árak képzésében ez nem számolhat bele (azaz az, hogy keretrendszert kellett építeni) a végösszegbe.

A telepítésért viszont lehet pénzt kérni, akár 1000 forintot is, már csak azért is mert ha „manuálisan” kell feldobni a tárhelyre akkor az idő lehet, illetve a config fájl módosítása, esetleg htaccess írása stb.. ez megér mindenkinek 1000 Forintot. Szóval a WP motor nem okozza a hatalmas ár-differenciát.  

A WordPress tartalomkezelő rendszerrel való honlapkészítés fontos eleme külalak megoldásának kiválasztása. Ingyenes sablonok, fizetős prémium sablonok és egyedileg készített külalak az ami befolyásolja a honlapkészítési árak alakulását. Nyilván az ingyenes sablonok esetében nincs költség, a prémium, vagy másnéven pro sablonok kb 15-22 ezer forint között mozognak, az egyedileg épített külalak esetében leginkább a munkadíj a meghatározó. Mint látható ebben az esetben már lehetséges nagyobb eltérés. Tehát érdemes tudni hogy az adott webdesigner milyen megoldást választ / használ.

Funkciók mint ártorzító jelenségek

Funkcionalitás és munkadíj összefüggése is jelentősen torzítja a végösszeget. Egy egyszerű blog rendszer funkciói teljesen átlagosak, valójában semmi extra nincs, viszont egy előfizetői / feliratkozó rendszerre épülő honlap / webshop funkciói már jelentősen elvihetik az árakat. Ez azért is lehetséges mert bár a bővítmények több esetben ingyenesek (ezek többsége szintén Open Source), de amint a webdesignernek bele kell nyúlni a forráskódba, már egyedi árképzés alakulhat ki.

Nálam az egyedi kódolás 4250 forint / óra, nincs ezen semmi titok. Viszont arra figyelek, hogy lehetőleg ne kelljen bántani az adott funkció forráskódját. Honlap esetében ez az esetek 98%-ban meg is oldható hiszen több mint 50 ezer bővítmény található a „tárházban”. Webshop esetében már előfordulhat hogy vagy írni kell egy bővítményt, vagy egy közel megfelelőt kell átalakítani teljesen megfelelőre. Ez azért is van mert a Woocommerce webshop motorhoz már kevesebb bővítmény található.

A fentiek mellett szintén ártorzító hatással bír az adott webdesigner vállalkozási formája. Azon webdesigner aki üzlethelyiséget bérel és X számú embert foglalkoztat többet kell hogy elkérjen, mint aki EV-ben és esetleg Alanyi Adómentesen vállalkozik.

Olcsó akkor rossz is?

Nem, nem feltétlenül. A fentiekből már kiderül hogy nem feltétlenül lesz az olcsó egyenlő a rosszal. A Honlapkészítési árak képzésében a leírtak magasan befolyásolják a végösszeget. Tehát fontos szempontnak kell lennie, hogy:

  • Egyedi vagy CMS (tartalomkezelő)
  • Egyedi megjelenítés, ingyenes sablon, prémium sablon
  • Funkcionalitás (opciók, menü, aloldalak, extra kérések … )
  • Webshop vagy Honlap, vagy mindkettő
  • Webdesigner vállalkozási formája. (EV, vagy egy több fős vállalkozás)

Honlapkészítési árak nincsenek feltüntetve, de miért?

Van olyan webdesigner aki a honlapkészítési árak oldalt egész egyszerűen átugorja. Ez természetesen lehetséges. Nem azért nem írja ki mert el akarja titkolni az ügyfelei elől az árakat, hanem inkább azért, hogy a konkurenseinek ne legyen túl könnyű dolga, meghatározni a saját áraikat. Persze ilyenkor az az érzés támadhat a leendő ügyfélben hogy „Uhh, ez biztos drága, mert nem írta ki az árakat”. Ez nem egészen igaz. Egyébként meg egy ajánlatkérés szinte mindenhol (az esetek 98%-ban igaz) ingyenes.  

Mire figyeljünk ha magasnak érezzük a honlapkészítési árat?

Van azért pár szempont amivel azonnal kiszúrható, ha át akarnak verni minket. Mielőtt ezeket leírom, szeretném tisztázni hogy nem mindig kell gyanakodni. Nem minden webdesigner, sitebuilder akarja átverni az embert.

Az első árulkodó pont, ha egy (pl) WordPress tartalomkezelő rendszerre épülő honlap esetében a vállalkozó keretrendszer kódolásáról beszél. Fentebb is írtam, telepíteni kell, nem pedig lekódolni a nulláról! Ha ilyennel találkozunk, akkor akár meg is lehet szakítani a beszélgetést. A másik ilyen sarokpont lehet a kinézet. Még ha egyedi kinézetről beszélünk sem lehet sokkal több mint 40000 forint. Viszont ennek már olyannak kell lennie, hogy az utolsó „szög” is egyedi. Amint ebben a témában nagy összeget hallunk, szintén abbahagyhatjuk a beszélgetést. Harmadik lehet, ha a munkadíj nem lesz indokolt.

Ha úgy érezzük hogy olyan funkciókat, elemeket akarnak felszámlázni amit sem megmutatni nem tud, vagy nem is kértük. Vigyázni kell arra is, ha valaki havi díjat akar számolni. Ilyenkor az szokott lenni, hogy nagyon alacsony honlapkészítési árak tűnnek fel a semmiből, úgy hogy az állunk is leesik, de tényleg, akár pár tízezer forint is lehet. Viszont megjegyzi a vállalkozó hogy „Egy húszas lesz havonta… Az nem is sok ugye!” De sok! Marha sok, főleg ha azt nézzük, hogy egy idő után a semmire fogunk fizetni ennyit.

Nem szabad felülni mindennek. Kérjünk több ajánlatot. Hasonlítsuk őket össze, kérdezzük meg, hogy mennyi lesz az éves domain, és tárhely, illetve „mit tud” a tárhely, kérdezzük meg hogy pl GDPR-t ad-e a vállalkozó (akár mintában is), fontos kérdés hogy milyen sablon. Ha pl prémium (themeforest) sablonról beszél a webdesigner, akkor kb 15-22 ezer fölé nem nagyon mehet a liszensz díj. Kérdezzük meg bátran, hogy hány ember fog dolgozni az adott projekten.

Ügyesen rá lehet kérdezni arra is, hogy hol találod a székhelyet, és hogy ez melyik üzlet. Ha engem ilyenekről kérdeznek, én el fogom mondani (bár most itt is leírom), hogy EV és AAM vagyok, otthonról egyszemélyben dolgozom. A költségeim így azonnal elkezdenek redukálódni. Tehát én például nem fogom beépíteni az X ember és az üzlethelyiség költségeit a honlapkészítési árak végösszegébe.

Még egy plusz tipp. (+1 ráadás)

A vállalkozás kiválasztása esetében beszéltem arról, hogy létezik a kis és a nagyobb webdesigner vállalkozás. Mindkettő állhat profi szakértői egy, vagy többszemélyes csapatból. Az egyszemélyes vállalkozás esetében fontos, hogy ne legyen nagyon leterhelve. Én pl max 2 megbízást vállalok egyszerre, többet nem tudok. Egy többszemélyes csapat akár 5-10 projekttel is elbír. Ebből az is következhet hogy a nagyobb csapat gyorsabb is, de drágábban dolgozik, az egyszemélyes pedig lassabb, viszont olcsóbb lesz.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebook-on
Tweetelj róla
Oszd meg Linkdin-en is
Dobd ki a Pinterest-re