Honlap karbantartása kamu, vagy opció?

A honlap karbantartása tényleg kamu?

Mielőtt elkezded olvasni a nagyobb és kiemelt idézeteket, arra kérlek hogy ne tedd. Szépen haladj sorban a sorokkal, és rá fogsz jönni, hogy az idézett szöveg mekkora butaság… Az Interneten keresgéltem a konkurenseket (tehát nem a honlap karbantartása témakört vadásztam), nézegettem olvasgattam az árajánlatokat, valamint néhány cikket, és hírt is elolvastam tőlük. Olyan embernek tartom magam, aki tisztában van azzal, hogy a konkurensek között bizony léteznek ügyes, és valóban profi honlapkészítő emberek is. Nem baj, ha elemzi az ember a versenytársakat, sőt (!) nemhogy nem baj, de kell is. Hidd el ők is ezt teszik, a Te területeden.

Találtam a keresgélés közben egy oldalt – maradjunk név nélkül, ha érdekel írj nekem egy mailt: attila.vereczkei@gmail.com – ahol olyan dolgokat írtak, hogy egész egyszerűen nem tudtam elmenni mellette szó nélkül. Nem a biztosítékot verte ki az amit olvastam, hanem az egész energiahálózat elszállt. Nem szoktam reagálni, cikket meg végképp nem írok, ha butasággal találkozom, de ez esetben kivételt kell tennem. Miért?

Mert amellett, hogy teljesen rossz az elmélet, és ellentmondásos, még megtévesztő is. Konkrétan azt állítja az adott oldal szerkesztője, a cikk írója, hogy a karbantartás kamu, és bárki meg tudja csinálni, még csak ész sem kell hozzá, ha meg nem akkor majd egy „diák elvégzi” (ezt meg végképp nem is akartam elhinni). Hihetetlennek hangzott, amit olvastam, és bizony erősen el kellett gondolkoznom azon, hogy miért ír ekkora balgaságot a kedves „fejlesztő”. Merthogy „használjunk CMS rendszert és ahhoz mindenki ért”, … de most komolyan, miéééééérttt ? (hogy Ábel szavaival éljek)

Tegyünk tisztavizet a pohárba.

Röviden. De, de, de… de igen kell, és nem három gombnyomásból áll. S, hogy ne csak a rövid verzió legyen meg, alább idézem az állításokat ami szerint a karbantartás kamu, majd leírom azt is, hogy miért nem állja meg a helyét az állítás. Nézzük is.

Állítások és cáfolatok

 Ennek nem érdemes bedőlni. Kérjen olyan weboldalt, ami CMS rendszerre épül, azaz saját adminisztrációs felülettel rendelkezik…

Általában a weboldal fejlesztőket, honlapkészítőket laikusok keresik meg. Ha már írunk valamit tegyük azt közérthető nyelven. Odavetünk három karaktert, amiről sokan nem feltétlenül tudják, hogy mi is az. CMS = Content Management System = tartalomkezelő rendszer, mint pl WordPress, Drupal, Joomla. Azaz olyan előre elkészített honlap keretrendszer, mely konkrétan egy stabil vázat ad a felhasználónak. Így nem kell a programozásra sem várni, sem milliókat fizetni (ugyanis ezen rendszerek alapcsomagjai ingyenesek) De ha ez lenne a legnagyobb gond akkor valójában nem is lenne gond.

Ennek segítségével Ön tudja a saját honlapját frissíteni, a tartalmat aktualizálni, új terméket, ármódosítást, hírt, akciót felvinni, akkor minek fizetne megfoghatatlan “karbantartási költséget”?

S, itt jön be az, hogy az író konkrétan fogalomzavarba került. A karbantartás baromira nem egyenlő a tartalomkezeléssel (!), nem szabad egy kalap alá helyezni a kettőt. A karbantartási költség – ha van is – nem irányulhat a tartalomkezelésre. A karbantartás a jó állapotban való megtartásra irányul, arra hogy az addigi rendszer továbbra is tökéletesen működjön. Ez olyan lenne, mintha egy gépnél nem tartanánk be az utasításokat „Há’ minek zsírozzam a fogaskereket, pörög az anélkül is”. De tekintsünk el ettől (hidd el nagyon nehéz…)

A honlap karbantartása nem egyenlő a tartalomkezeléssel

Frissítések. Valóban igaz hogy a bővítményeket (melyek segítségével egyedivé lehet varázsolni az oldalunkat – szintén előre elkészített programkódok) frissíteni kell. Illetve az is igaz, hogy a honlap alap „motorját” is frissíteni kell. (ez már karbantartás). De ez nem ész nélkül kell hogy megtörténjen. Össze-vissza gombnyomásnak az lesz az eredménye, hogy összeomolhat a weboldal (pl programkódbeli ütközések miatt). Én special utána szoktam nézni a frissítéseknek. Mi változik, miért változik, mi alapján változik, és főleg hogy van-e ismert negatív kihatása más bővítmények tekintetében.

Hatalmas ostobaságnak tartom ezt az egész kijelentést. Vajon tankolni is úgy szokott a kedves cikkíró, hogy beáll a kútra és a legelső betöltőt (vagy hogy is hívják) leakasztja, aztán dob egy keresztet, hogy hátha nem mást akar tankolni, mint ami az autójába kell?

Tartalomaktualizálás. Persze sok honlap / webshop tulajdonos képes nagyon jó cikket, hírt publikálni, már csak azért is mert nyilván ért hozzá, hiszen erre épül a vállalkozása, az oldala is. De ez csak egy dolog. Ettől az adott tartalom nem lesz előkelő helyen a keresőben, nem feltétlenül használ (tudatosan) kulcsszavakat, vagy pont olyat használ, ami nem egészen releváns az oldalra. Nem ismeri a laikus cikkíró az apróbb, de annál hasznosabb trükköket, praktikákat. Nem fog követni semmilyen marketing stratégiát, még csak elő sem fogja segíteni azt. Miért vágjuk át a leendő ügyfelet, kedves fejlesztő? Új termék feltöltése szintén ugyanez. (S, szerintem ezzel azt is megválaszoltam, hogy a karbantartás miért nem egyenlő a tartalomkezeléssel)

Illetve mégegy (!) a megfoghatatlan karbantartási költség. Miért megfoghatatlan? Remélem nem saját tapasztalatból ír ilyesmit a publikáló. Nagyon remélem, hogy nem is gondolta ezt komolyan. Az persze rögvest megfogható lenne, ha a laikus automatikusan frissítgetné az oldalát és egyszercsak hibahalmok keletkeznének, majd megállna az oldal, vagy épp nem funkcionálna megfelelően. A karbantartásnak az a lényege, hogy az oldal mindig naprakész legyen. Akkor jó az adott oldal, ha nem jelentkeznek a hibaüzenetek.

Az utolsó rettenet 🙁

„Ha Önnek erre nincs ideje, akkor heti 2-3 órában ezt egy egyetemista is el tudja látni, és így a karbantartás árát megúszhatja.”

Váááá… ez volt a végszó amiért az egész cikket elkezdtem. Ha nincs időm karbantartani (ami egyébként pár gombnyomás a fenti sületlen állítások alapján, ha nem számolom a tartalomkezelést) akkor bízzak meg egy egyetemistát? Mert frissíteni csak egyetemi végzetséggel (vagy azon az úton haladó segítségével) lehet? Tényleg? S, mi van azzal az ügyféllel, aki laikussága mellett nem rendelkezik felsőfokú „papírral”? Akkor most frissítsen, vagy kérjen meg egyetemistát, csak hogy „megússza” a költséget? Persze, mert az egyetemistának nem kell fizetni? Pont neki nem. Ne vicceljünk már… Ha az adott oldal egy magazin, vagy egy blog akkor bizony édes-kevés a heti 2-3 óra. Egyébként is, mi az hogy megúszhatja a karbantartás árát? Az ügyfél nem feltétlenül költségként kezeli a saját honlapját. Vélhetően egy befektetésnek tartja azt. Egy logikusan gondolkodó honlap tulajdonos nem akar megúszni semmit. Azt szeretné ha a honlapja, webshopja sikeres lenne.

Tehát kijelenthető hogy kell a karbantartás

Úgy gondolom, hogy ész érvekkel sikerült leírnom, miért is fontos, vagy egyáltalán miért is kell a karbantartás. Létezik megoldás arra, hogy a tulajdonos tartsa karban az oldal motorját, de ahhoz is kell tapasztalat, vagy legalább egy halom tipp amire érdemes figyelni. De kategorikusan kijelenteni, hogy nem kell, mert kamu az azért mégis csak több mint túlzás.

Kérem minden kedves olvasómat, hogy ne dőljenek be ennek az ellentmondásos „valaminek”, ha véletlen megtalálják ezt az oldalt. Ha véletlen ezen oldal tulajdonosa, vagy ezen cikk írója olvasná a sorokat, akkor nyugodtan reagálhat e-mailen keresztül is.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebook-on
Tweetelj róla
Oszd meg Linkdin-en is
Dobd ki a Pinterest-re