Miért vesztem el a potenciális ügyfeleket? 6 hibaforrás.

Miért vesztem el a potenciális ügyfeleket?Folyamatosan elveszted a potenciális ügyfeleket?

A potenciális ügyfeleket úgy veszted el (valójában) hogy nem is biztos, hogy ezzel tisztában vagy. Én itt kezdeném ezt a cikket – melyben 6 hibaforrást írok le melyet nagyon sok webáruház elkövet. Érdekes az itthoni webáruházak hozzáállása a saját oldalukhoz, és az ügyfelekhez, vásárlókhoz, és azok online marketing világa is. Avagy nem is érdekes, mint inkább borzasztó, és téves . Mérges vagyok igen… Miért, miből és hogy találja ki pár Tulajdonos, – cég, vállalkozás – hogy nekik egyedül is megy az ügyfélteremtés, hogy nem kell senki és semmi, majd ők megoldják az ügyfélszerzést? Közben meg annyi hibát ejtenek, hogy alapjaiban zavarják el a potenciális ügyfeleket. Aztán mikor semmi nem megy, végre keresnek egy szakembert aki vért izzadva tudja visszahozni a webshopot az életbe.

A Lentebbi sorokat akkor olvasd tovább ha…

– Nincs visszatérő ügyfeled
– szegényes az „ügyféltermő fa”
– nem érted, hogy némely ügyfél miért küldi vissza a termékedet
– nem érted, hogy némely ügyfél miért mondja vissza a megrendelését
– a Facebook kampányod semmilyen hatással nincs (látszólag)

Amennyiben a fenti pontok téged nem érintenek, akkor nincs is más dolgod, mint bezárni az oldalt. Ne vesztegesd az időd, ha jól megy a szekér, szolgáld ki a potenciális ügyfeleket. De (!) ha egy pont is igaz rád, akkor olvasd el az alábbiakat. Hogy mit fogsz olvasni? A lentebbi sorokban leírom, hogy szerintem mi okozza az üzleted, vállalkozásod haldoklását. Ki tudja talán még megoldásokat is olvashatsz. A lényeg hogy tisztába legyél az alapvető hibákkal, mert azokat lehet kezelni… De most mondom, nem nagyon fogok udvariaskodni. Próbáltam szépen leírni, hogy mire vigyázz, mire figyelj de hatástalan volt (főleg ha még mindig olvasod ezen sorokat). Így nem hagysz más utat csak a fájó őszinteséget. Bocs!

Nézel, de nem látsz…

Követed a trendet, beruházol kampányokba, álmodozol a jövő hatalmas vállalkozásáról, melynek Te vagy a „fejedelme”, közben a földön ülsz a 4 fal között és semmi sincs a kezedben.

Nagyon érdekes, hogy sokan alapból rosszul értelmezik a webshop lehetőségeit. Úgy gondolják, hogy a webshop miatt már készletet sem kell tartani soha semmiből. Az aki vásárolni akar, majd vár 6-10 hetet mire megkapja a kívánt terméket. S, cserébe azt a pénzt amit készletre költenél elvered Facebook, vagy Google kampányra, persze szakember segítsége nélkül. Nézel, de abszolút nem látsz az orrodnál tovább.

Ha véletlen be is talál az egyik kampányod, netalán jön az oldalra egy potenciális ügyfél, mi történik szerinted, ha meglátja hogy az adott terméket akár 10 heti várakozással tudod eljuttatni neki? Megmondom. Röhög egyet és úgy bezárja az oldalad, hogy a büdös életbe többet még feléd se néz. Nagyon jó út ez arra, hogy ezer év alatt se legyen a vállalkozásodból semmi. Hahóóó… Profitot az ügyfél hozza, nem a rengeteg céltalan (<- itt a hangsúly) Facebook kampány! Az ügyfél vásárolni szeretne akkor, ott, és tőled… de nem 10 hét múlva akarja, főleg ha előre ki is fizeti!

S, amit még nem látsz. A röhögve távozó ügyfél felcsapja a legközelebbi hasonló oldalt és onnan rendel, mert ott egy hét alatt megkapja a kívánt cuccot. Sőőőt! Akkor is megveszi, ha egyébként drágább, mint te. A webshop egyik lényege a gyors és kényelmes vásárlás. Ha egyik feltételnek sem teszel eleget, akkor minek is van?

Most akkor feltétlenül, tartanom kell készletet?

Ha ez a kérdés felmerüld akkor figyelj, mert nem tisztult le teljesen a kép. Az üzleted megnyitása előtt ülj le és számolj, kalkulálj. Olyan termékből kell készletet tartanod mely jól pörög, melynek a beszerzési ideje (esetleg gyártás miatt) több idő még neked is. Ezekből legyen készlet. Elég ha Te várakozol, ezt az időd ne terheld rá a költekezni vágyó potenciális ügyfélre.

Nah jó… Azt még megérti az ember, ha egy komplett szobabútorból nincs készleten 10 garnitúra. Persze, ez világos (és az ember elnézi, hogy többet kell várnia), de azt kevésbé fogadja el a vevő, ha egy virágcserépre is 10 hetet kell várni. Ne már! Ne nevess, van ilyen!

Egy dohányzóasztalra 5 hetet kell várni, ami egyébként 18000 Forint. Elég gáz az a vállalkozás, aki nem tud ilyen asztalból 2-3 darabot tartani. Az Ikea, Mömax stb… meg tízesével dobja utánad. Közben a Facen meg havi szinten 50-70 ezret is elversz. Tessék észrevenni, hogy valami nem jó. Ebből nem lesz így sok ügyfél, elégedett meg végképp nem lesz, profit meg főleg nem.

Írj megjegyzést, úgysem foglalkozunk vele…

Nagyon bosszantó tud lenni, hogy a megrendelésnél a megjegyzés rovatba belevésett szöveget sok vállalkozás figyelmen kívül hagyja. Ha az ügyfél azt írja, hogy neki szerdánként jó a szállítás akkor ne telefonálj neki ezzel a szöveggel „Akkor hétfőn visszük”. Bakker, azt írta hogy szerda. Nem azt hogy bármikor. Ha nem tudod kilogisztikázni a dolgot, akkor inkább ne adj ilyen megjegyzés lehetőséget az ügyfélnek.

Vagy… Ügyfél: „Hívjanak a szállítás előtt 2 nappal” – vállalkozó vagy a futár egyszer csak telefonál: „Itt állok a ház előtt melyik csengőt nyomjam” Graaagg … grrrr… aarrrgghh… És az ügyfél vérnyomása a 10.-en van pedig csak 3 emeletes a ház. Gondolhatod, hogy mikor rendel tőled legközelebb.

Figyelj a vállalkozók igényeire is. Minden vállalkozásban megvan mit szabad, és mit nem (persze a tiédben is, csak hogy most az ügyfél oldalt nézzük, nem a Te oldalad, úgyhogy kérlek ne lázadj). Ha azt kéri hogy szerepeljen rajta pl az adószáma, vagy részletes legyen a számla, vagy fantázianév is kell stb, akkor hidd el hogy nem viccből kéri. Azért kéri, mert ha nem így küldöd akkor az egész számla csak szemét, és semmire sem jó.

Szóval ilyen lehetőséget akkor adj, ha tudod is kezelni az egyedi igényeket. Ha nem megy akkor inkább ne is legyen ilyen opció. Ha már az egyedi igényeknél járunk…

Van választék, de azt kell választanod amit Én mondok…

Hát köszi! Akkor oldal bezár és keresünk mást. Miről is beszélek? Van aki olyan dolgot keress amit lehet formálni variálni. Például, színt, méretet, kivitelt, belső vagy egyéb elrendezést. Egy konkrét példa. (maradjunk a bútoroknál) Tetszik egy gardrób, de nem akar az ügyfél tükröt az elejére. Bár ki lehetne választani hogy bal vagy jobb oldalra kerüljön a tükör, de az ügyfél ezt figyelmen kívül hagyja, mert neki nem kell. Mindent kiválaszt, majd rányom a kosár gombra… Hibaüzenet meg már be is teríti a képernyőt „nem választottál tükröt”. Ez megint annak az esete, hogy akkor „tartsd meg a szekrényed”. Egy gombnyomás választott el a fizető ügyféltől, de a rendszerednek köszönhetően ez is elszállt. Szép munka. Ha valamilyen választási lehetőséget adsz, akkor ne legyen erőszakos. Az ügyfélnek nem mindig, minden fog kelleni a válogatás során. Ha nem kell, akkor nagyon csúnya dolog ráerőszakolni. Ne tedd.

Arról nem is beszélve, hogy újabb ügyfelet buktál…

Életunt ügyfél-vállalkozó kommunikáció.

Az, ha az ügyfélnek aznap tele van a hócipője tök természetes, neked ezzel nincs dolgot, el kell viselni. De ha neked tele van az nem olyan természetes. Összevesztél kutyával, macskával, gyerekkel, anyóssal, apóssal, férjjel vagy feleséggel, ez hidd el nem fogja érdekelni a telefonáló leendő vásárlót. Magam is volt, hogy telefonáltam nagyobb – kisebb cégeknek, és annyira érezni lehetett, hogy le akar rázni az eladó, ügyintéző, vagy akár a tulaj is, hogy fantasztikus. Persze szíved joga lekoptatni az ügyfelet, majd elmegy máshova „bevásárolni”. No para, neked úgy se kell a pénz, biztos sok van, és a vállalkozás / cég is csak hobbi.

Figyelj arra, hogy mit kommunikálsz és mindezt hogyan teszed. Ne lehessen érezni, hogy gond van. Hallgasd meg a vásárlót, és ha kell jegyezd fel amit mond, vagy kér. Ez is egy kommunikációs csatorna, nem szabad bezárnod. Egyébként ez igaz az e-mail, vagy a messenger kommunikációs csatornákra is.

Picit megvezetem az ügyfelet, hogy legalább egyszer vásároljon…

Amennyiben ez a módszer bejön akkor gratulálok, megnyerted a Virtuális Megtévesztők Magyar nagydíját. Ügyes vagy. Mire is gondolok? A félrevezető szövegekre. Mint például, az „ingyenes szállítás” szövegezés. Aztán valahol a lap alján, vagy eldugva egy 30 oldalas ÁSZF mélyén kiderül, hogy akkor ingyenes a szállítás, ha: 200 ezer Ft felett vásárolsz + előre utalsz + kedveled az oldalt + megosztod a Facebook oldalt + rendeltél már legalább 5 alkalommal stb. Ha ezt azzal fejeled meg, hogy a megrendelést követően nem tájékoztatod a vásárlót ezen feltételekről, az bizony nem csak etikátlan, de egyben szándékos megtévesztés is.

A másik ilyen „Fizess ingyen” olvastam már ilyen szöveget, de lehet te is. Az egy dolog, hogy teljesen logikátlan ez a kijelentés (mint anno egy autó reklámban a “Városi terepjáró”), de az már nagyobb baj hogy nem is igaz. „Online pénztárcádba adunk 10 – 50 ezer forintot!” csodás, csak azt elfelejted leírni, hogy ezt ismét nem tudja a vásárló felhasználni. Például csak úgy, hogy a következő vásárlás alkalmával az 50 Ezer Ft 1%-át levonja a rendszer. Azaz kőkemény 500 Ft-ot. Viszont cserébe újra adsz neki 50000 Ft-t, így 99500 Ft lesz a virtuális számlán ami nagyjából semmit sem ér.

Mindez miért is? …

Érdekes az egész történet. Viszont ahhoz nem kell marketinges szakembernek lenned, hogy megértsd a fentiek segítségével, hogy miért nincs ügyfeled, miért nem működnek a kampányaid (látszólag). Tehát ha a fentebb leírt hibákból bármelyiket „birtoklod” akkor érdemes elgondolkodni azon hogy stratégiát válts. Ne költsd el a pénzed Facebook kampányokra, vagy adwords hirdetésre, úgy hogy az nem térül meg.
Ez kicsit olyan lenne mintha a hirdetések segítségével azt akarnád bebizonyítani a látogatónak, hogy totálisan alkalmatlan a vállalkozásod arra, hogy bármit is rendeljen tőled.

A marketing egy kétélű fegyver, ha rosszul, és rossz helyen használod akkor ellened fordul. S, ebből – az általad generált – gödörből nehéz kimászni.

Saját példám….

Nézd meg bátran a Facebook oldalam. Hány száz, vagy hány ezer feliratkozót, követőt látsz? 40-50 emberke. Nem több. Én honlapkészítéssel foglalkozom, egyedül viszem a vállalkozásom, így az én stratégiám az, hogy „a kevesebb néha több”. Felmértem a kapacitásom, felmértem a lehetőségeim, és így látom, hogy mennyit kell költenem marketingre. Nekem pont annyi ügyfelem van – más utakról – hogy egyelőre nem kell az óriási Facebook kampány, és a több tízezer kedvelés. Nem követem feleslegesen a Trendet, és nem akarok versenyezni olyan cégekkel akik más utat követnek.

Folyamatos megrendeléseim vannak, s kb 1-2 projekt mindig fut. Nem ördöglakat a dolog. De én nem terméket árulok, én a kommunikációból szerzem az ügyfeleket. Te, aki viszont terméket árul nem egészen erre épít. De azt neked is értened kell, hogy, ha nincs egy egységes egész a kezedben, akkor nem tudsz adni semmit.

Az ügyfelek, vásárlók bizalmát nehéz megszerezni, viszont roppant könnyű elveszteni. Így kérlek ne légy saját magad ellensége. Állj meg egy kicsit és gondold át, hogy hogyan tovább. A fenti sorokon pedig kár megsértődni. Nem ez volt a cél.

Tetszett a cikk?

Oszd meg Facebook-on
Tweetelj róla
Oszd meg Linkdin-en is
Dobd ki a Pinterest-re